Recensie: Dat wat je meekrijgt RECENSIE

Op het eerste gezicht lijkt Claire een doodgewoon 14-jarig meisje dat met haar ouders in Amerika woont. Maar het leven van dit meisje is alles behalve gewoon. De ouders van Claire zijn beiden gediagnostiseerd met kanker. Kanker die niet zal genezen. Op deze jonge leeftijd weet ze al dat ze uiteindelijk zonder haar ouders verder zal moeten.

Ik weet niet wat ik precies verwacht had van dit boek, maar het bleek heel anders te zijn dan dat de achterflap van het boek suggereerde. De schrijfster van het verhaal is ook meteen de hoofdpersoon. Dat betekent dat het boek is gebaseerd op een waargebeurd verhaal en hier moest ik even aan wennen. Het is natuurlijk verschrikkelijk om tijdens het lezen te ontdekken wat voor een verschrikkelijk tragisch leven die 14-jarige Claire heeft gehad. Haar leven is helemaal bepaald door de ziektes van haar ouders en ik las het af en toe met een brok in mijn keel.

De indeling van het boek vond ik erg vervelend. In het ene hoofdstuk was ze 22 jaar, het volgende hoofdstuk was ze 14 jaar, en het daaropvolgende hoofdstuk was ze opeens 29 jaar. Dit zorgde ervoor dat ik uiteindelijk niet meer wist wat er nu wanneer was gebeurd, met wie ze nu samen was en waar ze op welke leeftijd mee bezig was. Dat zou ik persoonlijk anders hebben gedaan, maar misschien had de schrijfster hier een hele goede reden voor.

Het was zeker een indrukwekkend verhaal, maar het was geen boek dat ik per sé zo snel mogelijk uit wilde lezen. Eerlijk gezegd was het juist tegenovergesteld. Er zat totaal geen spanning of ontspanning in, en ik vond het af en toe moeilijk om na een lange dag studie en werk nog te lezen over het tragische leven van een ander. Ik werd er werkelijk waar depressief van. Kortom, een mooi, tragisch boek dat indruk op me heeft gemaakt, maar daar blijft het ook bij.

Heeft dit boek ook indruk op jou gemaakt?

Dat wat je meekrijgt

Claire Bidwell Smith

20 april 2014

ISBN 9789400504004
    Uitgever A.W. Bruna
    352 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

The Rules of Inheritance

A.W. Bruna

Biografie

1  2  3  4  5

In dit prachtige debuut krijgt Claire Bidwell Smith, enig kind, op veertienjarige leeftijd te horen dat haar beide ouders zijn gediagnosticeerd met kanker. Wat volgt is een coming-of-age verhaal dat zowel hartverscheurend als inspirerend is. Claire probeert om te gaan met het gewicht van deze harde realiteit door zich te storten op jongens, alcohol, reizen en de anonimiteit van steden als New York en Los Angeles. Op haar vijfentwintigste zijn haar beide ouders overleden. Ondanks het verdriet weet ze zichzelf, en uiteindelijk ook haar geluk, te vinden. Claires verhaal is een bijzondere les over hoe een aantal van de grootste ontberingen van het leven overwonnen kunnen worden.

• Recensie: Sex Education - seizoen 3

• Dit weten we over Fantastic Beasts 3

• Deze films en series verschijnen in oktober op Netflix