Recensie: Haar dag RECENSIE

Als Allyson aan het einde van haar georganiseerde tour door Europa op het punt staat om weer te vertrekken, neemt ze een wel heel spontane – en zeker voor haar zeer onverwachte – beslissing: ze plakt er nog even een dagje Parijs aan vast met de Hollandse Willem, die ze nauwelijks kent. Hij doopt haar prompt om tot 'Lulu', vernoemd naar een actrice uit de tijd van de stomme films, en zo wordt Allyson een heel ander persoon. Voor één dag, maar niet zomaar een dag. In tegenstelling tot de rest van de Europese steden, wordt ze op slag verliefd op Parijs... en op Willem. Maar na die ene dag en nacht is Willem ineens verdwenen. Allyson is weer gewoon Allyson, die in paniek uit Parijs vlucht en het hele gedoe het liefst wil vergeten. Maar in het jaar erna (waar je ook over leest, in tegenstelling tot wat de titel suggereert), waarin ze gaat studeren, blijkt dat toch niet zo gemakkelijk. Zijn Willem en Lulu voorgoed uit haar leven verdwenen? Allyson hoopt van niet en begint aan haar pogingen om ze terug te vinden. Nu maar hopen dat die pogingen voldoende zijn…

Ik had al op meerdere plekken op het internet gelezen over dit boek en het vervolg en ik was dan ook heel benieuwd. En hoewel het anders was dan ik had verwacht aan de hand van de ietwat vage achterflap, is het me zeker niet tegengevallen! De schrijfstijl is niet heel bijzonder, maar toch leest het boek prettig. De aantrekkingskracht tussen Willem en Allyson/Lulu spat ervan af – ik was na een paar bladzijden zelf ook verliefd op Willem – en je ziet Allyson steeds meer in een Lulu veranderen. Bovendien voel je je meteen helemaal thuis in het magische Parijs! Te zoetsappig? Nee, dat niet: al op de eerste bladzijde weet je dat de gedachten die door Allysons hoofd spoken, dingen zijn om over na te denken.

Het einde is vrij voorspelbaar, maar toch wil je weten wat er precies gebeurt. De leesrit naar het einde toe wordt gelukkig een stuk leuker gemaakt door de vriendschappen die Allyson sluit op de universiteit en het proces naar haar eigen keuzes, in plaats van die van haar ouders. Dat het uiteindelijk een open einde zou zijn wist ik vanaf het begin al, maar daar heeft de uitgeverij een heel goede oplossing voor: het tweede deel is ook meteen uitgebracht! Aan de ene kant is het jammer dat je het boek niet zelfstandig kunt lezen, maar aan de andere kant… wilde ik nog lang niet dat het verhaal afgelopen was. En gelukkig is het dat nog niet!

Wat vind jij van Haar dag?

Haar dag

1  2  3  4  5
    (3 stemmen)

Het leven van Allyson is als haar koffer: strak gepland, precies gepakt en enorm geordend. Tot ze op de laatste dag van haar vakantie in Europa Willem ontmoet, een Nederlandse acteur. Willem is in alles haar tegenpool. En hij nodigt haar uit mee te gaan naar Parijs. Geheel tegen haar natuur in zegt ze ja. Haar dag gaat over deze dag in Parijs, een sprankelende verliefdheid met een abrupt einde. Zijn jaar begint waar Haar dag ophoudt en vertelt Willems verhaal. Ook zijn leven is na deze dag voor altijd veranderd.