Recensie: Doe dit vooral thuis RECENSIE

Proefkonijnen is een wetenschappelijk onderzoeksprogramma op BNN, gepresenteerd door Dennis Storm en Valerio Zeno. Zelf vind ik dit een leuk programma omdat de meest bizarre vragen aan bod komen en beantwoord worden, omdat Dennis en Valerio het over het algemeen zelf gaan testen. Want we zijn toch wel een beetje benieuwd of elke parfumwinkel hetzelfde ruikt, of je ook teveel kan slapen, of kunstmatige smaakstoffen ongezond zijn en of dieren tegen kietelen kunnen. Dit is slechts een kleine greep uit de waslijst aan vragen die beantwoord worden in Proefkonijnen.

In Doe dit vooral thuis gaat (filosoof) Bas Haring dieper in op de wetenschap aan de hand van voorbeelden uit het programma. Hij legt op een duidelijke manier uit wat nou wel en wat geen wetenschappelijk vraagstuk is en hoe je dit kan testen.

Het leuke aan dit boek is dat het wel over de wetenschap gaat, maar het is alles behalve saai en stoffig. Er staan veel foto's uit het programma in en de kaders zijn vrolijk en gekleurd. Naar mijn idee is dit met opzet gedaan om het boek wat aantrekkelijker te maken. Ik had even een tikkeltje moeite met het ontcijferen van de witte tekst in het gele kader, maar dit ging om één regel, de rest is wel duidelijk leesbaar.

Het boek is interessant, grappig en voor iedereen! Geen saaie, stoffige of lastige stukken, maar duidelijke taal. De hoofdstukjes zijn redelijk kort en bondig, wat ik goed bij dit boek vind passen, op die manier gaat je aandacht niet verloren. Ook het formaat is fijn.

We kunnen dus wel stellen dat dit een leuk boekje is om te hebben. Toch moet je het wel wíllen lezen. Het is geen lekker 'ik kruip op de bank met een wijntje en leesvoer' boek. Het is interessant om wat achtergrondinformatie te krijgen, zeker als je Proefkonijnen leuk vindt, maar dat is het dan ook wel. Het meeste wist ik eigenlijk wel of voegt - behalve de amusementswaarde - naar mijn mening niet enorm veel toe. Drie hartjes omdat het een leuk boekje is, maar geen mustread.

Staat dit boek binnenkort ook bij jou in de kast?

Doe dit vooral thuis

Bas Haring

5 maart 2014

ISBN 9789038898827
    Uitgever Nijgh & van Ditmar
    192 pagina's
  • Ondertitel:

Het Proefkonijnen-Doeboek

Nijgh & van Ditmar

Non-fictie

1  2  3  4  5

Hoe smaakt mensenvlees? Hoe is het om een olifant als huisdier te hebben? En kun je door hypnose geloven dat je een pro bent in accordeon spelen? Deze doldwaze vragen worden beantwoord in Proefkonijnen, het populair-wetenschappelijke tv-programma van BNN waarin presentatoren Dennis Storm en Valerio Zeno hun lichaam ter beschikking van de wetenschap stellen. In de entertainmentshow worden tussen de regels door de twee kernwaarden van de wetenschap benadrukt: (i) wetenschap begint bij nieuwsgierigheid en het stellen van vragen, en (ii) wetenschap verlangt dat je in beweging komt om die vragen te beantwoorden, tijd investeert of misschien zelfs je lichaam.

Doe dit vooral thuis is een doe-boek dat aan de hand van stukjes uit het televisieprogramma laat zien waar wetenschap werkelijk om gaat. Daar hoeven geen laboratoria, reageerbuizen of statistieken aan te pas te komen. In dit boek worden op een luchtige en frisse wijze serieuze onderwerpen besproken als: Wat is een experiment eigenlijk? En welke vragen kun je beter wel, of beter niet proberen te beantwoorden?