Recensie: Miss yellow hair, hello! RECENSIE

De schrijfster van dit boek is reisjournaliste en reist in die hoedanigheid zo’n beetje de hele wereld over. Om maar eens iets te noemen: ze is onder meer in Syrië, Turkije, Ghana, Japan, Israël, Jordanië, India, Brazilië, Argentinië, Iran, Mongolië en Uruguay geweest. De hoofdstukken zijn verdeeld over meerdere landen. Per hoofdstuk vertelt Iris Hannema heel open en eerlijk wat haar reisdoel is, wie ze ontmoet heeft en welke avonturen ze heeft beleefd. Het is vlot en komisch geschreven en de korte stukjes maken het een handig boek om af en toe even te lezen maar ook weer makkelijk weg te kunnen leggen. Per hoofdstuk en per land krijg je ook tips: wat te doen, maar soms vooral ook wat je moet laten. Het gaat dan om tips die je absoluut niet in de gangbare reisgidsen gaat vinden!

Of haar verhalen herkenbaar zijn voor reizigers, weet ik niet: in elk geval niet voor iedereen. En of dit boek niet-reizigers alsnog de koffer laat pakken betwijfel ik ook. Want soms schrikken de verhalen best af! Iris reist namelijk verre van luxe, en beschrijft de gammele hostels met gammele ranzige bedden met verve. Ik weet niet of iedereen net zo’n lange tijd zonder enige luxe en vooral ook zonder enige privacy zou kunnen als zij. Verder is ze buitengewoon tolerant ten opzichte van medereizigers, buitengewoon makkelijk qua eten en drinken, en buitengewoon flexibel qua reisplannen. Het was leuk om een kijkje te nemen in een voor mij onbekende wereld van hardcore backpacken zonder een echte thuisbasis. Wat me wel tegenstond is hoe licht Iris denkt over bijvoorbeeld het meemaken van een gewapende overval op reis, zoals een reisgenootje van haar meemaakte: dat lijkt haar een goeie ervaring om later op feestjes over te kunnen vertellen, waarmee ze het traumatische ervan wat onderschat. Maar ergens is dit ook wel weer typisch voor deze schrijfster, want kijkend naar haar ervaringen lijkt ze echt geen enkele angst te kennen!

Zou jij dit boek graag willen lezen?

Miss yellow hair, hello!

Iris Hannema

19 februari 2014

ISBN 9789029588867
    Uitgever De Arbeiderspers
  • Ondertitel:

avonturen van een ontembare wereldreizigster

De Arbeiderspers

Reizen

1  2  3  4  5

Miss yellow hair, hello! gaat over reizen. Écht reizen. Het zijn de rauwe, geestige en absurde avonturen van reisjournaliste en wereldreizigster Iris Hannema. Geen reisverhalen waarbij je verlekkerd kunt wegdromen naar exotische vakantiebestemmingen. Want ziek word je toch wel, kamperen doe je in Benin óp de auto, aan corrupte politie in Colombia ontkom je niet, de tijdelijke liefde bedrijf je in Iran midden in de woestijn, en goden vereren met sambaballen is op Cuba heel gewoon. Als je niet van plan bent zelf op reis te gaan, geeft dit boek alle reden om thuis te blijven.