Recensie: De top RECENSIE

En weer heeft Monique Koemans een super spannende en enorm actuele Thriller neergezet: De top! Nadat ze in 2013 debuteerde met 2013 over een aanslag tijdens de inhuldiging van Willem-Alexander (alweer meer dan een jaar geleden, time flies…), heeft Koemans nu een boek geschreven dat speelt rondom de nucleaire top in Den Haag.

De levens van de verschillende personages zijn zo goed als allemaal met elkaar vervlochten, maar vaak wel heel anders dan ze in eerste instantie zelf voor ogen hadden. Het boek zit te kunstig in elkaar om iedereen hier aan bod te laten komen; het verhaal te vertellen zonder het plot te verraden lukt dan ook niet - dat is natuurlijk te zonde... Het draait in ieder geval allemaal om Myrthe, die in een vorig leven Erika heette en geheim agente was voor de Mossad. Ze heeft een ietwat ingekakt gezinsleven in een mooie rijke buurt van Den Haag totdat ze daaruit wakker geschud wordt door Marc, een van de belangrijkste personen uit haar “Erika-leven”. Hij doet haar een voorstel dat haar hele leven op z'n kop zal zetten. Weigeren lijkt geen optie maar accepteren zal niet alleen haar eigen leven maar ook haar gezin in gevaar kunnen brengen. Vanaf het moment dat ze er toch mee instemt, lijkt niets en niemand meer zoals het lijkt...

Zoals gezegd zijn de verschillende verhaallijnen enorm goed verweven. Precies op het juiste moment vallen de puzzelstukjes stukje bij beetje in elkaar (voor de lezer soms eerder dan voor de personages), maar toch niet allemaal, waardoor je in het verhaal gezogen wordt en je niets anders kunt dan doorlezen. Bloedspannend - tot het eind. Kortom, een absolute must-read!

Wat vond jij van De top?

De top

1  2  3  4  5

Op 24 maart 2014 is Den Haag gastheer van de grootste wereldtop die ooit in Nederland is gehouden: tijdens de Nuclear Security Summit (NSS) komen 58 wereldleiders samen om nucleair terrorisme te voorkomen. Alle denkbare veiligheidsmaatregelen worden genomen. Myrthe - een werkende Haagse moeder - kent de risico's van binnenuit. In de aanloop naar de top beseft ze dat ze haar roerige verleden niet langer geheim kan houden. Laag voor laag worden haar leugens en verschillende identiteiten ontrafeld met alle gevolgen van dien. En als de ogen van de wereld op de hofstad zijn gericht, ontdekt Myrthe dat niet alleen haar eigen leven wordt bedreigd, maar ook de wereldvrede. En dat zij daarin de onverwachte hoofdrol speelt.