Recensie: En ze was RECENSIE

Er hoeft maar iets te gebeuren en Brenna Spector is er met haar hoofd niet meer bij. Zelfs de kleinste associatie kan haar terugvoeren naar een moment in haar verleden, dat ze zich tot in detail kan herinneren. Hyperthymesia heet dit, een zeldzame neurologische aandoening die echt bestaat en een interessant uitgangspunt is voor een detectiveverhaal. Klinkt dit bekend? Misschien ken je de televisieserie Unforgettable. De (thriller)boekenwereld heeft nu Brenna Spector – uit de pen van Alison Gaylin.

Elf jaar na de verdwijning van de zesjarige Iris wordt plotseling de vrouw vermist die haar als laatste gezien heeft. Privédetective Brenna Spector was destijds betrokken bij de zoektocht naar het meisje, zonder resultaat. Maar ze is Iris nooit vergeten, mede omdat haar eigen zus ooit ook spoorloos verdween. Wanneer ze door Nelson Wentz wordt ingeschakeld zijn vrouw terug te vinden, ontdekt ze dat deze Carol na al die jaren nog altijd een bijzondere belangstelling had voor Iris. Vlak voor haar verdwijning zou ze zelfs door het meisje gebeld zijn… Gaylin is duidelijk van plan het niet bij één boek over privédetective Brenna Spector te houden. Brenna is de spil van het verhaal en de auteur neemt alle tijd dit personage uit te werken. Haar lijden aan hyperthymesia geeft hier ook alle aanleiding en mogelijkheid toe, via Brenna’s uitstekende geheugen duiken we regelmatig terug het verleden in. Dit gaat een beetje ten koste van de andere personages en in eerste instantie ook van het mysterie waar het in En ze was om draait. Maar Gaylin knoopt de lijntjes richting het slot gelukkig langzaam maar zeker aan elkaar.

En ze was is na een wat droog begin steeds meer een boeiende thriller, die helaas niet echt spannend wordt, maar de lezer wel blijft vasthouden. Brenna Spector is een interessant personage met een fascinerende aandoening, die duidelijk meer vervelend dan handig is. De somberheid die dit bij haar teweeg brengt, maakt dit wel een wat zwaar boek. Maar past dat niet weer keurig in het rijtje ‘opvallende speurneuzen’? Mede daarom: welkom Brenna Spector!

Zou je dit boek willen lezen?

En ze was

1  2  3  4  5

Brenna Spector heeft een zeldzame neurologische afwijking waardoor ze geen enkel detail van haar leven kan vergeten: beelden, geluiden, smaken, geuren. Het begon in haar kindertijd, toen haar oudere zus in een vreemde auto stapte en nooit meer werd teruggezien, en het is van onschatbare waarde bij haar speurwerk naar vermiste personen. Maar het heeft niet geholpen bij de zoektocht naar haar zus - en evenmin bij de vermissing van de zesjarige Iris Neff, spoorloos na een barbecue in een rustig forensendorp. Als elf jaar later weer een inwoonster verdwijnt, ontdekt Brenna verbanden tussen deze vermiste vrouw, het verdwenen meisje... en haarzelf.