Recensie: Zijn jaar RECENSIE

Zijn jaar is het vervolg op Haar dag, maar dan vanuit het perspectief van de Hollandse Willem. Je kunt deel één niet lezen zonder deel twee, en ook niet andersom! Net als Allyson (Lulu voor hem) is Willem nogal onder de indruk van hun dag samen, maar door een vechtpartij is hij haar kwijt. In Haar dag konden we al lezen wat Allyson deed in het jaar dat volgde, en nu weten we het ook van Willem. Hij reist, na 2 jaar, terug naar Nederland, maar ook daar heeft hij niet veel mensen waar hij terecht kan – zijn vader is overleden en zijn moeder is naar India vertrokken. Hij voelt zich lusteloos en alleen en besluit om zijn Lulu te gaan zoeken. Hij gaat zelfs zo ver dat hij haar achterna reist naar Mexico, maar een meisje vinden waarvan je niet eens een echte naam weet blijkt zo gemakkelijk nog niet... Hij loopt haar keer op keer mis en belandt uiteindelijk, met een tussenstop bij zijn moeder in India, toch weer in Nederland, waar hij zich weer bij een toneelgroep aansluit. Zal hij zich altijd alleen blijven voelen of vindt hij Lulu (en zichzelf) toch nog terug?

Toen ik Haar dag uit had, een boek met een verschrikkelijk open einde, ben ik meteen in dit vervolg begonnen. En dat viel eerlijk gezegd een klein beetje tegen. Het is niet dat het boek niet leuk is, maar je leest als het ware toe naar het vervolg op het vorige verhaal. En je raadt het al: dat laat veel te lang op zich wachten.

Op die frustratie na, is het wel een heel goed boek. Alle lege plekken worden op een perfecte manier gevuld en er worden zelfs vragen beantwoord waarvan je niet eens meer wist dat je ze had gesteld in het eerste deel. Je komt achter dingen die je niet zou kunnen bedenken bij het lezen van het andere boek en dat is af en toe best grappig. Gelet op die details, vond ik het dan wel weer jammer dat je weinig merkte van de verschillende omgevingen, terwijl Parijs in Haar dag juist zo goed was neergezet, en dat er vrij weinig verschil in de denkwijzen van Allyson en Lulu zit, terwijl ze toch heel andere personen zijn. Desondanks is de schrijfstijl weer prima: niet heel bijzonder, maar het leest wel heerlijk vlot weg. Ik heb het in één adem uitgelezen!

Zijn jaar voldeed dan wel niet helemaal aan mijn verwachtingen, maar het is wel een prima afsluiting van de gezamenlijke verhaallijn.

Vond jij Haar dag ook beter dan Zijn jaar?

Zijn jaar

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Het leven van Allyson is als haar koffer: strak gepland, precies gepakt en enorm geordend. Tot ze op de laatste dag van haar vakantie in Europa Willem ontmoet, een Nederlandse acteur. Willem is in alles haar tegenpool. En hij nodigt haar uit mee te gaan naar Parijs. Geheel tegen haar natuur in zegt ze ja. Haar dag gaat over deze dag in Parijs, een sprankelende verliefdheid met een abrupt einde. Zijn jaar begint waar Haar dag ophoudt en vertelt Willems verhaal. Ook zijn leven is na deze dag voor altijd veranderd.