Recensie: Divergent - Het officiële boek bij de film RECENSIE

Heb je de boekenserie Divergent van Veronica Roth verslonden? Heb je de eerste film al minstens drie keer gezien in de bioscoop en kun je niet wachten tot het volgende deel verschijnt (in 2015)? Dan is Divergent. Het officiële boek bij de film echt iets voor jou: een prachtig vormgegeven bladerboek met paginagrote foto’s die een feest van herkenning zijn voor de fans, aangevuld met leuke weetjes uit de periode waarin de film gemaakt werd.

Na een korte inleiding in het verhaal, duiken we het proces van het maken van de film Divergent in. Nog voordat de schrijfster het eerste gedrukte exemplaar van haar serie in handen had, waren de eerste stappen richting een verfilming al gezet. De producenten, de regisseur, de acteurs en de schrijfster zelf komen uitgebreid aan het woord, we krijgen uitleg bij de verschillende locaties waar het verhaal zich afspeelt en ontdekken welke ideeën achter de kleding van de verschillende facties zit. Het mag duidelijk zijn: na dit boek kijk je met heel andere ogen naar de film, wanneer je deze weer eens bekijkt.

Heb je minder of helemaal niets met de serie Divergent? Dan kun je Divergent. Het officiële boek bij de film rustig links laten liggen. Ondanks dat kort stilgestaan wordt bij het verhaal van de film, zal voor de niet-fans veel onduidelijk blijven. Daarbij krijg je waarschijnlijk de kriebels van de blije promotie-insteek van het boek. Zoals acteurs dat altijd zijn met interviews ter gelegenheid van hun nieuwe film, was alles tijdens het maken van de film leuk, spannend, gezellig, enz. Dat, opgeschreven met korte zinnen en eenvoudig taalgebruik, is prima geschikt voor degenen die ook zo enthousiast zijn, maar uiterst ongeschikt voor anderen.

Ben jij een grote Divergent fan?

Divergent

1  2  3  4  5
    (9 stemmen)

De wereldwijde bestseller Divergent van Veronica Roth wordt verfilmd. In maart 2014 gaat de film wereldwijd in première. Deze filmgids staat vol prachtige foto’s en achtergrondinformatie over de acteurs, de locaties en het productieproces. Een fullcolour naslagwerk en absolute must have.