Recensie: Zuidas RECENSIE

Wanneer Alice Bloemberg uit Sittard de mogelijkheid krijgt om op de Amsterdamse Zuidas te gaan werken, hoeft ze daar geen moment over na te denken. Ze ontvlucht haar saaie beklemmende familie en jeugdliefde en vestigt zich in Amsterdam, waar ze aan de slag gaat bij een consultancybureau. Wanneer ze een grote vastgoedklant binnenhaalt klimt ze snel steeds hoger op de bedrijfsladder. Maar ze merkt al gauw dat haar klant alles zal doen om te krijgen wat hij wil, en betrekt daarbij zelfs vooraanstaande Nederlanders, drugscriminelen en… haar familie. Alice raakt steeds verder gevangen in een web van fraude en afpersing. Te laat realiseert ze zich dat het niet alleen om geld gaat, maar om leven en dood. Wie kan ze eigenlijk nog vertrouwen om zichzelf te redden?

Zuidas is het debuut van scenarist Patty Stenger. En een boek schrijven, dat kan ze. De toon van het verhaal is heerlijk; Stengers schrijfstijl is zo fijn dat je door het verhaal vliegt. Haar oog voor detail is uitstekend en zorgt ervoor dat je de personages beter leert kennen. De ontwikkeling die Alice doormaakt is enorm interessant; ze begint als onschuldig dorpsmeisje en probeert op te klimmen in de keiharde zakenwereld in de grote stad, waarbij ze tegen behoorlijk wat morele bezwaren aanloopt.

Het enige lastige vond ik dat ik Alice vaak eigenlijk behoorlijk irritant vond. Ja, ze zegt wat er in haar opkomt en ze is behoorlijk onhandig, maar niet op een schattige Bridget Jones-manier. Meerdere keren vroeg ik me af hoe iemand met hersens überhaupt zulk gedrag als dat van haar kon vertonen. Bovendien vond ik haar helemaal niet zo authentiek en sterk als het boek je wil doen geloven. Ze laat zich heel makkelijk omver lopen, door iedereen die maar een weerwoord heeft. Ze hoeven haar maar even sussend toe te spreken en Alice laat al haar twijfels vallen. Zelfs als de alarmbellen zo luid rinkelen dat je ze niet eens meer kunt negeren, dan nog stopt ze als een volleerd struisvogel haar hoofd in de grond omdat anderen haar zeggen dat te doen. En ik blijf me, tot de grote ontknoping van het boek, afvragen of ze nu zo naïef is, of uiteindelijk net zo beschermend over alles wat ze heeft bereikt als de mensen wiens morelen ze in twijfel trekt.

Zuidas is een vermakelijk boek en heeft met de zakelijke Amsterdamse Zuidas een enorm interessante setting. Het is alleen jammer dat het boek wordt neergezet als thriller, omdat je daardoor op het verkeerde been wordt gezet. Voor een thriller komt het verhaal veel te langzaam op gang en is het simpelweg te voorspelbaar en niet spannend genoeg. Lees je het boek als een roman met een zinderende ontknoping, dan zul je absoluut genieten tot de laatste pagina. En als je het boek dichtdoet zul je, ondanks de eventuele ergernissen, beseffen dat je toch een beetje van Alice bent gaan houden.

Wat vond jij van dit boek?

Zuidas

1  2  3  4  5

Alice Bloemberg is sociaal een tikkeltje onhandig maar briljant met cijfers. Ze verruilt een boekhoudkantoor in Sittard voor een consultancybureau op de Zuidas. Als ze een grote vastgoedklant binnenhaalt, lijkt haar toekomst verzekerd. Tot haar duidelijk wordt dat men achter de schermen een vuil spel speelt. Steeds verder raakt ze verstrikt in de fuik van list en bedrog. Alice probeert staande te blijven in een omgeving waarin eerlijkheid soms tot de dood leidt.