Recensie: De verwende verloofde RECENSIE

Kate had het ooit goed voor elkaar: leuke man, leuke baan, lieve beste vriendin en gewoonweg een druk maar gezellig leven. Als dat allemaal instort en ze op straat komt te staan, komt het maar wat goed uit dat ze haar oma’s woning in Dorset geërfd heeft. Kate vertrekt met haar hond Minnie naar Dorset en probeert daar een kluizenaarsbestaan te leven. Ze sluit zich af voor alles en iedereen, behalve voor een oud-klasgenoot en een oudere dame uit de buurt. Er zijn steeds flashbacks naar Kate’s voormalige leventje en haar voormalige relatie, en ook naar een trauma dat Kate in haar jeugd heeft opgelopen. Hoewel dat in meer boeken voorkomt, zorgt het er in dit geval voor dat je steeds uit het verhaal wordt gehaald en je je daardoor wat minder goed kan inleven in Kate. De zus van Kate, Prue, gaat binnenkort trouwen. Haar toekomstige echtgenoot Ben komt tijdelijk bij Kate wonen tot de grote dag. Kate vindt hem een hork, maar besluit hem alvast een beetje op te voeden voor haar zus, zodat hij straks een uitmuntende echtgenoot is. Na een tijd doorgebracht te hebben in Dorset, waar alle dorpsbewoners inclusief haar familie inmiddels over haar roddelen, besluit Kate haar moed bijeen te rapen en te gaan praten met haar ex en haar beste vriendin.

De eerdere boeken van deze schrijfster spraken mij erg aan, dus begon ik met veel zin aan De verwende verloofde. Maar dit boek is toch anders. Hoewel Pippa Wright een prettige schrijfstijl heeft, waren er een aantal redenen waarom ik dit boek helaas maar twee hartjes heb gegeven. Voor een deel heeft dat met verwachtingen te maken: zoals gezegd is dit boek heel anders dan de vorige boeken van deze schrijfster; minder luchtig, en meer serieus van toon. Helaas is er geen spoortje humor of zelfspot te bekennen. Verder is eigenlijk het hele verhaal gebaseerd op negatieve ervaringen en gebeurt er nauwelijks iets positiefs. Sowieso zijn er weinig gebeurtenissen, het is een kabbelend verhaal en meer dan met de hond wandelen en haar huis een beetje opknappen doet Kate niet.
Maar het belangrijkste minpunt aan De verwende verloofde vond ik dat het gebaseerd is op een heel simpel misverstand, dat we al in vele boeken en films zijn tegengekomen door de jaren heen. Te makkelijk, en te zwak om een heel boek te kunnen dragen. Bovendien zie je dat al van mijlenver aankomen. Ik hoop dan ook dat het volgende boek weer wat beter gaat worden!

Viel De verwende verloofde jou ook een beetje tegen?

De verwende verloofde

1  2  3  4  5
    (3 stemmen)

Na een mislukt huwelijk keert Kate terug naar Dorset waar ze is opgegroeid. Ze gaat in het huis van haar overleden grootmoeder wonen dat ze samen met haar zus Prue heeft geërfd. Kate wil even geen drukte om zich heen maar wordt gedwongen het huis te delen met Prue’s verloofde Ben, een aardige maar ongemanierde hork. Kate kan het niet langer aanzien en besluit haar toekomstige zwager subtiel te gaan trainen. Het wordt een boeiend project – tot Kate te ver gaat.