Recensie: The Vampire Diaries Begeerte en Moordlust (Stefans dagboeken 3 & 4) RECENSIE

In de dagboeken van Stefan, één van de hoofdpersonages uit de oorspronkelijke The Vampire Diaries, draait het geheel om gebeurtenissen uit het verleden van de broertjes Salvatore. In de eerste dagboeken konden we lezen hoe Stefan en Damon in vampiers veranderden en hoe Damon zich hierom tegen Stefan keerde. In de dagboek deel 3 vlucht Stefan naar Manhattan, waarna hij in het 4e deel rust probeert te vinden in Engeland. Damon blijkt zijn broertje echter niet met rust te kunnen laten en is nog steeds vastbesloten hem het leven zuur te maken. Stefan probeert de schade te beperken wanneer zijn broer wederom een bloedig spoor door de geschiedenis heen trekt.

De ghostwriters van deze boekenserie zijn na de laatste trilogie toch weer een beetje opgekrabbeld en hebben de eigenlijke stem van L.J. Smith weer teruggevonden. Met succes, want de dagboeken van Stefan zijn vele malen beter. Wanneer je vooral graag de serie leest vanwege de driehoeksverhouding tussen Elena, Stefan en Damon kom je echter bedrogen uit. Elena is in deze boeken niet in beeld. Ik vond Moordlust, dagboek 4, leuker en spannender dan dagboek 3. In Begeerte ontwikkelt de verhaallijn zich niet diep genoeg naar mijn smaak, waardoor het uiteindelijke plot uitblijft. In Moordlust lijkt dit verhaal door te gaan, alhoewel het ook een verhaal op zich blijkt te zijn. Het eerdere verhaal is dus snel vergeten en wordt nooit afgemaakt. Gelukkig zijn Begeerte en Moordlust in Nederland in een boek samengebracht, waardoor het uiteindelijke resultaat bevredigend is. Aangezien het meest recente seizoen van The Vampire Diaries op tv is afgelopen, vermaak ik me prima met deze boeken. Ik hoop dat Stefan en Damon in dagboek 5 en 6 meer uit hun karakteristieke typetjes van goed versus slecht kruipen en dat de schrijvers hun karakters verder uitdiepen. Ik kijk uit naar dagboek 5 en 6.

The Vampire Diaries - Stefans dagboeken 3 & 4: Begeerte en Moordlust

L.J. Smith

22 januari 2014

ISBN 9789022568446
    Uitgever Boekerij
    304 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

The Vampire Diaries, Stefan's Diaries, vol. 3 & 4: The Craving and The Ripper

Boekerij

Fantasy & SciFi

1  2  3  4  5

Nieuwe liefdes, oud verraad en angstaanjagende dreiging. Fans van The Vampire Diaries kunnen nu genieten van twee nieuwe boeken over de onweerstaanbare Salvatore-broers.

Deel 3 - Begeerte. Na het verraad van zijn broer Damon vlucht Stefan naar Manhattan en zweert hij nooit meer een mens te doden. Maar Damon weet hem zoals altijd weer te vinden en dwingt hem mee te doen aan zijn grootse plannen. Hun daden trekken niet alleen de aandacht van de roddelbladen, maar ook die van een oude vijand die koste wat kost wraak wil nemen.

Deel 4 - Moordlust. Twintig jaar na de gebeurtenissen in Mystic Falls heeft Stefan eindelijk rust gevonden in Engeland. Maar dan bereiken hem alarmerende berichten uit Londen: een seriemoordenaar trekt een bloedig spoor door de straten van de hoofdstad. De moordenaar wordt Jack the Ripper genoemd, maar Stefan vermoedt dat zijn naam heel anders luidt: Damon.