Recensie: Anne RECENSIE

Er zijn waarschijnlijk weinig mensen in Nederland die het verhaal van Anne Frank niet kennen. In elk geval zijn de grote lijnen - dagboek, achterhuis, kastanjeboom, Tweede Wereldoorlog - bij de meerderheid hopelijk wel bekend. Ik dacht ook altijd dat ik redelijk op de hoogte was van het verhaal, tot ik de uitwerking van dit theaterstuk las.

Jessica Durlacher en Leon de Winter zijn in de huid van Anne Frank gedoken. In deze versie verandert ze in een levende, ademende puber van vlees en bloed, met gevoelens en hormonen en wensen en dromen. Het verhaal is tragisch en het feit dat je de uitkomst van het verhaal al kent, versterkt dit. Naarmate ik vorderde in het boek, kwam steeds vaker in mijn hoofd op: is dit nu het laatste moment? Worden ze hier nu verraden?

De uitgever geeft een interessante twist aan het verhaal en maakt dat je af en toe wat afstand kan nemen. Dat is erg prettig en dat maakt het verhaal wat breder dan alleen die kamertjes achter de boekenkast.

Je merkt duidelijk aan het boek dat het geschreven is door auteurs die weten wat ze doen, alleen aan het feit dat je écht het theaterscript leest, kon ik niet wennen. Door de regie-aanwijzingen zie je haarscherp voor je hoe het verhaal zich afspeelt, maar het is ook fijn om je eigen interpretatie aan dingen te geven. Als het verhaal verhalend was opgeschreven, had ik het prettiger gevonden om te lezen, maar dat neemt niet weg dat het bekende verhaal op een heel mooie manier is benaderd en is opgetekend.

Anne

Anne Frank

31 mei 2014

ISBN 9789023489856
    Uitgever De Bezige Bij
    160 pagina's
  • Ondertitel:

De theatertekst

De Bezige Bij

Non-fictie

1  2  3  4  5

Een jong meisje – dromerig, slim, gevoelig – moet onderduiken, wordt verraden, weggevoerd, vermoord. Het verhaal van Anne Frank is wereldberoemd. Ook wie haar dagboek nooit gelezen heeft, denkt Anne te kennen. Het boek groeide na de oorlog uit tot een weergaloze aanklacht tegen het fascisme. Maar het versteende tegelijkertijd ook tot een icoon, een abstractie. Jessica Durlacher en Leon de Winter lazen het dagboek opnieuw, en kwamen tot de ontdekking dat Anne behalve een levendig, sterk en sprankelend pubermeisje ook een echte schrijfster was. Haar dagboek kwam oneindig veel zorgvuldiger tot stand dan lange tijd is gedacht. In deze nieuwe toneeltekst volgen we Anne al voor ze met haar familie onderduikt, we ervaren de twee lange jaren in het Achterhuis en we ondergaan wat er met haar gebeurt nadat de familie is verraden. Maar vooral volgen we haar in haar ontwikkeling als schrijfster, de schrijfster die ze was, en de schrijfster die ze had kunnen worden.