Recensie: Hardcore romantiek RECENSIE

Waarom is ‘Vijftig tinten grijs’ een wereldwijde bestseller geworden? Daar probeert Eva Illouz en antwoord op te geven in haar boek ‘Hardcore Romantiek – Vrouwen, mannen en Vijftig tinten grijs’. In dit boek bespreekt Eva onderwerpen zoals de verandering in onze beleving van de liefde in de twintigste eeuw, maar ook waarom we ons juist zo aangetrokken voelen tot ‘Vijftig tinten grijs’. Want hoe is dat ontstaan?

Eva is een Israëlisch sociologe en is als hoogleraar verbonden aan de Hebreeuwse Universiteit in Jeruzalem. Op de achterkant van het boek staat ‘Eva Illouz: Ana Steel en Christian Grey zijn typische geliefden van onze tijd – op zoek naar romantische liefde in een tijd van onvaste verhoudingen tussen mannen en vrouwen’.  Dat is precies waar het hele boek om draait. Eva zoekt naar bewijzen waarom vrouwen en mannen over de hele wereld het boek hebben gekocht en het aanbevelen aan hun vrienden. Kortom, waarom het een bestseller is geworden.

Natuurlijk heeft Eva veel onderzoek gedaan naar dit onderwerp (te zien aan de ruim 8,5 pagina’s aan bronnen als je bedenkt dat het boek slechts 111 pagina’s telt). Maar heel eerlijk gezegd maakt het mij niet veel uit waarom ik ‘Vijftig tinten grijs’ met veel plezier gelezen heb. Of waarom het zo vaak over de toonbank is gegaan. Laat mij maar gewoon lekker lezen, het analyseren laat ik aan iemand anders over die dat veel beter kan en er ook daadwerkelijk interesse voor heeft.

Van mij krijgt het boek één ster, omdat ik het wel heel knap vind hoe Eva dit heeft geanalyseerd, maar het voegt voor mij niet veel toe. Maar ik ben heel benieuwd hoe jullie hierover denken, misschien denk alleen ik er zo over, dus laat het vooral achter bij de comments!

Hardcore romantiek

1  2  3  4  5

Vrouwen, mannen en Vijftig tinten grijs

Waarom werd Vijftig tinten grijs wereldwijd zo'n enorm succes? Vanwege de vermeend pornografische inhoud? Vanwege de uitgekiende marketingstrategie? Nee, zegt Eva Illouz. Ana Steel en Christian Grey zijn typische geliefden van onze tijd op zoek naar romantische liefde in een tijd van onvaste verhoudingen tussen mannen en vrouwen. Illouz bespreekt de belangrijkste veranderingen in onze beleving van liefde in de twintigste eeuw de loskoppeling van liefde en seksualiteit, het verdwijnen van traditionele rolpatronen en relaties. Aan de hand van voorbeelden uit literatuur en populaire cultuur schetst ze de dilemmas van de liefde van vandaag, en de zingeving die erotische bestsellers kunnen bieden. Wat zegt het succes van de erotische bestseller over de beleving van liefde in onze tijd?