Recensie: 100% suikervrij drinken RECENSIE

Wat zou jij doen als je wist wat er allemaal in ons drinken zit? Als je wist dat ruim 35% van onze dagelijkse suikerconsumptie afkomstig is van frisdranken en andere zoete drankjes? In ‘100% suikervrij drinken’ van Carola van Bemmelen & Sharon Numan lees je alles (echt alles) over wat er in ons drinken zit. En het zal je verbazen!

Het boek is opgedeeld in zeven categorieën: frisdranken, sportdrankjes/ energiedrankjes, water, zuiveldranken, vruchtensappen, alcohol en koffie en thee. Zo komt elk aspect van de dag aan bod. In het boek staat de sugar challenge centraal: In 30 dagen van suikerverslaafd naar suikervrij. Carola legt uit waarom het zo belangrijk is om suikervrij te drinken, maar beschrijft ook trucjes van fabrikanten. Zoals vruchtensappen in het koelschap van de supermarkt plaatsen, zodat ze vers lijken. Dit terwijl het vol zit met troep waardoor de sappen houdbaar blijven en het niet eens in het koelschap hoeft. Maar wij als consumenten verwachten dat we verse sappen koel moeten houden. Ook met ons frisdrank wordt flink geknoeid. Cola is bijvoorbeeld zonder het gebruik van de karamelkleurstof groen van kleur.

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik schrok van wat er allemaal in dit boek staat. Na het lezen hiervan zou je eigenlijk alleen nog maar water moeten drinken. Of zelf frisdrank en dergelijke maken met behulp van de recepten van Sharon die in dit boek staan, gezonde variaties op onze huidige dranken. Toch vraag ik me af wie echt helemaal suikervrij zou willen en vooral ook kunnen leven. Houden we allemaal niet van een wijntje op zijn tijd of een koud glas ice tea op een terrasje?

100% suikervrij drinken krijgt van mij drie sterren vanwege de heldere uitleg over wat er in onze dagelijkse dranken zit. Als ik niet zo zou twijfelen over hoe haalbaar een realistisch deze challenge is, zou het boek vier sterren krijgen (vooral ook door de geweldige graphics!).

Zou jij het kunnen, 100% suikervrij drinken?

100% Suikervrij drinken

1  2  3  4  5

Ruim 30% van onze dagelijkse suikerconsumptie is afkomstig van frisdranken en andere zoete drankjes. Niet alleen in alcoholische versnaperingen, maar ook in dranken die te boek staan als gezond: vruchtensappen, zuiveldrankjes en "energie"-drankjes, zit veel meer suiker dan je verwacht. Carola van Bemmelen geeft in 100 % suikervrij drinken heldere tekst en uitleg over de (gevaren van) verschillende dranken en zorgt onmiddellijk voor een alternatief. In 100% suikervrij drinken staan meer dan 100 heerlijke en gemakkelijk te maken recepten van Sharon Numan. Het wordt met dit boek heel eenvoudig om zelf verrassende en suikervrije drankjes te serveren.