Recensie: Tot in lengte van dagen RECENSIE

Bill en Jenny leren elkaar kennen in 1975 in New York. Jenny is succesvol in de fashionindustrie als adviseur van bekende en beginnende ontwerpers, Bill werkt voor het familiebedrijf, een juridisch topkantoor. Beide hebben ze een totaal verschillende afkomst: van vakanties in het rijke ‘The Hamptons’ tot aan de (achter)buurten van Parijs.  Na een paar toevallige ontmoetingen geloven ze beide dat het lot ze steeds bij elkaar brengt. Het blijkt een goede match: De inmiddels harde New Yorker die zich focust op de laatste fashiontrends en de warme, vriendelijke jurist die nadenkt over een carrier switch: pastoor, om zich in te zetten voor de inwoners. Maar is dit perfecte plaatje compleet, of hoort er nog een kindje bij?

Robert en Lilibet leven bijna 40 jaar later, maar hun levens zijn totaal anders dan die van Bill en Jenny. Een wanhopige uitgever uit New York en een bijzondere vrouw van het platteland die tegen alle regels in een boek wil uitgeven. Ze kennen elkaar niet eens, maar toch blijken de levens van deze twee stellen op onverklaarbare wijze met elkaar verbonden te zijn. Hoe kunnen twee stellen zoveel met elkaar gemeen hebben, ondanks dat ze elkaar nooit zullen ontmoeten?

Al jaren ben ik fan van Danielle Steel. Haar romans zijn altijd weer verassend, vernieuwend en vooral niet (te) voorspelbaar. Daarom had ik ook hoge verwachtingen van haar nieuwste roman. Wat ik heel mooi vind aan dit verhaal is de splitsing van personages. Ineens, op een hoogtepunt in het verhaal (waarbij ik bijna een traantje moest wegpinken), ben je bijna 40 jaar verder. Een frisse wending aan het verhaal. Daardoor was ik zo nieuwsgierig dat ik wel door bleef lezen. Danielle Steel laat de twee verhaallijnen op een hele bijzondere manier samenkomen en zorgt ervoor dat het verhaal tot het einde spannend blijft.

'Tot in lengte van dagen' krijgt van mij 4 sterren, omdat dit eens een totaal ander romantisch verhaal is dan de meeste chicklits. Dit boek verdient zeker een speciaal plekje in je boekenkast!

Is Danielle Steel ook een van jouw favoriete schrijfsters?

Tot in lengte van dagen