Recensie: Niemandskind RECENSIE

Niemandskind is een waargebeurd verhaal dat gaat over het leven van Suzy, die al op jonge leeftijd bij haar moeder wordt weggehaald wegens verwaarlozing. Ze groeit op bij de zusters in het weeshuis in Antwerpen waar zij gedurende haar jeugd meerdere malen contact zoekt met haar moeder, maar steeds weer wordt afgewezen: haar moeder heeft haar nooit gewild. Ondertussen worden haar in het klooster normen en waarden bijgebracht en wanneer Suzy zich hier niet aan houdt en de regels overtreedt, wordt ze zwaar gestraft. De jeugd van Suzy is bepalend voor de rest van haar leven.

Niemandskind speelt zich af in de Tweede Wereldoorlog en tientallen jaren daarna. Voor mijn gevoel is dit nog niet super lang geleden maar wanneer je de gebeurtenissen in het boek leest, verschilt mijn eigen jeugd als dag en nacht met die van Suzy. Niet alleen omdat ik wel een liefdevolle jeugd heb gehad in een compleet gezin, maar ook als je kijkt naar de normen en waarden van toen en de rol van het christelijke geloof.
Ik vond het dan ook erg moeilijk om me, in deze tijdgeest, voor te stellen hoe Suzy’s jeugd voor haar moet zijn geweest. Ook vind ik het nog altijd verbazingwekkend hoe gebeurtenissen in het leven van een kind bepalend kunnen zijn voor de rest van hun leven en hoe erg meningen verdeeld kunnen zijn over wat precies een ‘goede’ opvoeding is.

Niemandskind is een boek dat gemakkelijk leest en je aan het denken zet over een heleboel dingen!

Niemandskind

1  2  3  4  5

Hoe kun je leven zonder liefde?

Niemandskind is een op ware gebeurtenissen gebaseerde roman van Anne-Marie Hooyberghs, die het verhaal van Suzy met zo veel zorg en compassie optekende dat het geen lezer onberoerd zal laten.

Suzy groeit op in het weeshuis van de zusters van de liefde. Maar dat is nu juist waar het aan ontbreekt. Regels en straffen, daar bestaat haar jeugd uit. Met haar vragen en problemen kan Suzy bij niemand terecht en voor een knuffel of een troostende hand is geen ruimte. Het is een gemis dat ze haar hele leven zal blijven voelen, ook in haar latere huwelijk. Suzy is bang dat ze nooit zal ontdekken wat echte liefde is.