Recensie: Élégance RECENSIE

Élégance geeft direct een bepaalde status aan zijn eigen boek door de deftige titel en omslag. Mijn interesse was gewekt met de veronderstelling eens iets anders te gaan lezen dan een doorsnee chicklit. Kathleen Tessaro schreef al eerder boeken met een dromerige titel maar dit is het eerste boek wat ik van haar lees…

Élégance vertelt het verhaal van Louise. Louise is niet erg tevreden met haar leven; ze heeft een weinig uitdagende baan achter de kassa bij een Londens theater, een seksloos huwelijk waarbij ze elk hun eigen leven leiden en voelt zich alles behalve mooi en elegant. In een tweedehands boekenwinkeltje vindt ze het oude boekje Élégance waarin een Franse mode-expert, Madame Genevieve Antoine Dariaux alle tips geeft die een vrouw nodig heeft om in een zelfverzekerde dame te veranderen. Louise besluit de adviezen op te volgen waardoor haar leven op allerlei manieren drastisch veranderd.

Élégance is eigenlijk niets van wat ik ervan had verwacht. Ik verwachtte een dromerig boek met een chique verhaallijn welke zich in Parijs afspeelt.  Louise is echter een doodnormale vrouw uit Amerika die haar theaterdromen achterna is gereisd naar Londen, waar ze nu achter de kassa werkt bij een theater. Niet bepaald haar droombaan.  Haar echtgenoot is ook alles behalve uitdagend en Louise verschuilt zich achter grote truien en donkere baretten. Het boek ‘Élégance’ van Madame Dariaux is op een hele leuke wijze door het boek verweven.  De tips van deze mode-expert worden van A tot Z per hoofdstuk behandeld, terwijl het leven van Louise haast synchroon aan het onderwerp veranderd.  Een originele, elegante twist aan een hedendaags herkenbaar verhaal. Eigenlijk heeft Élégance al het leuke van een chicklit, maar nèt een beetje extra. De schrijfstijl van Kathleen Tessaro is vlot en met een gepaste dosis humor. De elementen uit het mode-boek zijn juist chique en geven een tipje van de sluier van de wereld van de mondaine vrouw in de jaren vijftig. Een aanrader!

Élégance

1  2  3  4  5

Louise Canova staat voor een keuze. Ze is 32 jaar, haar huwelijk hapert en de onzekerheden uit haar jeugd zijn terug om haar te bestoken. Neuzend in een tweedehandsboekwinkeltje stuit ze op een vaalgrijs exemplaar van een boek, Élégance. Een mode-encyclopedie geschreven door de uitzonderlijke Franse mode-expert, Madame Genevieve Antoine Dariaux. Het belooft iedere eenvoudige vrouw in een zelfverzekerde dame te veranderen. Er is niets waar Madame Dariaux geen welluidend advies over heeft: onachtzame echtgenoten, valse vrienden, en de sterke band tussen moeders en dochters. Wanneer Louise zichzelf voorneemt Madames advies te volgen, verandert haar leven op een manier die ze nooit had durven dromen. In het boek ligt de sleutel naar haar eigen verleden besloten. En naarmate er meer deuren voor haar opengaan, ontdekt ze een kracht waarvan ze niet wist dat ze hem in zich had. Maar alles, zelfs élégance, heeft zijn prijs