Recensie: De opkomst en ondergang van grootmachten RECENSIE

De opkomst en ondergang van grootmachten is een heel ander soort boek dan de titel doet vermoeden. Geen politieke spelletjes, geen biografieën van vergane wereldleiders maar een heerlijke roman om in weg te duiken, te puzzelen en te verdwalen. Tom Rachman werd al eerder geloofd om zijn debuutroman De Onvolmaakten en zet met De opkomst en ondergang van grootmachten wederom een prachtig verhaal neer.

Niemand weet precies hoe Tooly Zylberberg eigenaar is geworden van het noodlijdende boekwinkeltje ‘World’s End’ in de heuvels van Wales. De Russische immigrant Humphrey leerde haar alles over boeken en schaken, maar is dat zijn enige rol? Hoe zit het met Sarah, die uit het niets opduikt in Tooley’s leven, en net zo snel weer verdwijnt? En wie is Venn, de obscure maar charismatische man die iedereen een stapje voor lijkt te zijn?

De opkomst en ondergang van grootmachten neemt je beurtelings mee in drie decennia. De periode dat Tooley nog een kind was (1988), als adolescent (1999) en als dertiger (2011). Om de beurt komen deze tijdperken in haar leven aan bod en beschrijven het verhaal van haar leven. Hoe haar leven langs verschillende wereldsteden trok met verschillende mensen die, zo blijkt in de loop van het boek, allemaal met elkaar verbonden zijn op een of andere manier en hun eigen verhaal vertellen. Langzaam komen alle puzzelstukjes op zijn plek als Tooley de oude Humphrey opzoekt als ze hoort dat hij ernstig ziek is.  De titel duidt op de verschillende politieke periodes tijdens die in de afgelopen dertig jaar voorbij zijn gekomen, maar kan ook betrokken worden op de mensen die een grote rol in Tooley’s vreemde leven hebben gespeeld. Er wordt prachtig beschreven hoe mensen dachten in elke afzonderlijke periode, wat er speelde in de wereld en hoe de moderne techniek vooruit holde in de afgelopen jaren. Een boeiend verhaal op micro niveau in een wereld  die op macro niveau beschreven wordt.  Tom Rachman schrijft met De opkomst en ondergang van grootmachten werkelijk waar een meesterstuk in de moderne literatuur!

De opkomst en ondergang van grootmachten

Tom Rachman

29 juni 2014

ISBN 9789029090223
    Uitgever Agathon
  • Oorspronkelijke titel:

The Rise and Fall of Great Powers

Agathon

1  2  3  4  5

Tooly Zylberberg is dol op thee, lange wandelingen in de heuvels van Wales en haar verlieslijdende tweedehands boekhandel, World’s End.

Niemand weet dat ze bovendien hoeder is van een aantal geheimen uit haar verleden die ze zelf liever niet onder ogen ziet. Wanneer Tooly wordt gesommeerd aan het ziekbed van een verzwakte oude man die haar vader beweert te zijn, gaat ze op zoek naar de antwoorden die ze al zo lang probeert te omzeilen.

De opkomst en ondergang van grootmachten is een ingenieuze literaire puzzeltocht die drie decennia en diverse continenten omspant en die voert langs alle excentrieke personages die hebben bijgedragen aan de opvoeding van Tooly Zylberberg.