Recensie: Duister spel RECENSIE

Alice en Rachel zijn een tweeling. Ze lijken uiterlijk zo sprekend op elkaar dat niemand hen uit elkaar kan houden. Maar dat niet alleen: hun onderlinge band is zo sterk dat ze elkaars pijn kunnen voelen. Wanneer een van de zusjes op een avond verdwijnt, weet de ander meteen dat er iets vreselijks is gebeurd. Maar… de zusjes hebben deze bewuste avond van identiteit geruild, iets wat ze wel vaker doen, zonder dat iemand het doorheeft. Gevangen in de identiteit van de ander, begint de achtergebleven zus aan een mysterieuze zoektocht om haar zus terug te vinden.

De flaptekst van dit boek is bewust vaag gehouden: wie van de twee zusjes verdwijnt? En wie blijft achter? De auteur zet de lezer telkens op het verkeerde been. De hoofdpersoon van dit boek lijkt bovendien aan wanen te lijden, waardoor haar perspectief niet erg betrouwbaar is. Doordat waanzin en werkelijkheid steeds meer door elkaar gaan lopen, creëert de auteur een opeenstapeling van mysteries, die leiden naar een onverwacht en spectaculair einde. Dat maakt Duister spel verwarrend en verslavend tegelijk.

Het boek wordt neergezet als een young adult, maar je zou het ook kunnen beschouwen als een psychologische roman voor volwassenen. De cover is vrij nietszeggend en zou gebruikt kunnen worden voor een willekeurige vrouwenthriller. Paranormale elementen spelen een grote rol in dit verhaal. Als je daar niet van houdt, kun je beter niet aan dit boek beginnen. De onbetrouwbaarheid van de hoofdpersoon is voor mij toch wel een minpunt. Wat is echt en wat niet? En wat heeft een functie voor het verhaal en wat niet? Op het einde bleef ik met diverse vragen achter. Maar de basis van het verhaal vond ik zeer aansprekend en spannend, ik wilde blijven doorlezen om te ontdekken hoe het verhaal afliep.

Met Duister spel heeft Jessica Warman een spannende psychologische thriller geschreven over geheimen, paranormale gaven en de speciale band tussen twee zussen.

Duister spel

Jessica Warman

18 april 2014

ISBN 9789000327232
    Uitgever Van Goor
    352 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

Beautiful Lies

Van Goor

Tiener boeken

1  2  3  4  5
    (3 stemmen)

De 18-jarige tweelingzussen Rachel en Alice lijken verwarrend veel op elkaar. Ook voelen ze elkaars pijn. Wanneer de een op mysterieuze wijze verdwijnt, weet de ander dat het mis is. Ze krijgt vreselijke pijn. Uit alle macht probeert ze de waarheid te achterhalen. Maar wie kan ze vertrouwen? Kan ze zichzelf vertrouwen? Heeft de ontvoerder eigenlijk wel de juiste zus?