Recensie: Zes seconden RECENSIE

Regel 1: Zwijg als het graf over het Feest. Iedereen wil een uitnodiging krijgen tot het exclusieve Feest, slechts enkelingen krijgen ook daadwerkelijk een uitnodiging. Berucht is de Afrekening, een spel op het Feest waarbij tien genodigden in een kring moeten staan en om beurten geld op een hoop gooien. De bedragen lopen hoog op en zodra iemand besluit voor het geld te gaan, wordt diegene zes seconden lang genadeloos in elkaar getrapt. Jasmijn en haar vriendinnen Jacky, Olivia en Hanna zijn gefascineerd door deze zes seconden. Ze doen om de beurt mini-dare opdrachten die precies zes seconden duren. En dan bemachtigt Jacky uitnodigingen voor het Feest, en dat betekent ook meedoen met de Afrekening. Want wat zijn nou zes seconden? Dan gaat het echter helemaal fout en de gevolgen zijn groter dan Jasmijn zich ooit had kunnen voorstellen. Verteerd door schuldgevoel gaat Jasmijn op onderzoek uit, vastberaden om de waarheid boven tafel te halen. Maar wie kan ze nog vertrouwen?

Na het uitlezen van Zes Seconden bleef ik nog een tijdje verbluft met het boek in mijn handen zitten. Wat een ontzettend gruwelijk en spannend boek! Tijdens de eerste pagina's krijg je al meteen een goed beeld van de dynamiek tussen de vier meisjes. Dit heeft Daniëlle Bakhuis goed aangepakt, want daardoor krijg je meteen meer begrip voor Jasmijn's handelingen tijdens het Feest, dat al vroeg in het boek plaatsvindt. Ook al riep ik nog zo hard dat ze het niet moest doen, toch kon ik Jasmijn heel goed begrijpen.

Dit boek gaat over groepsdruk, over een ziekelijk spel dat is gebaseerd op een echt bestaand spel en over het omgaan met de heftige gevolgen ervan en het hebben van een enorm schuldgevoel. Daniëlle Bakhuis heeft een ontzettend fijne en levendige schrijfstijl. Haar woorden trekken je vanaf de eerste bladzijde het verhaal in en de gebeurtenissen die ze beschrijft laten je niet meer los. Het is zo angstaanjagend en levensecht beschreven. Toen ik eenmaal in het boek begonnen was, moest ik echt moeite doen om het boek af en toe weg te leggen om te eten of te slapen. Het liefst had ik het boek in een zitting verslonden.

Het boek is een afgerond geheel maar bevat ook een epiloog met een enorme cliffhanger. Voor mijn gevoel is dit verhaal nog lang niet afgelopen. Er zijn nog zoveel vragen waar ik een antwoord op zou willen. Ik denk dat Daniëlle het concept van het Feest en de organisatie erachter nog veel verder kan uitwerken, er zit denk ik nog een heel verhaal achter. Bovendien wil ik heel graag weten hoe het verhaal zich verder ontvouwt na die enorme cliffhanger! Ik hoop daarom dat Daniëlle Bakhuis hier een vervolg op schrijft!

Zes seconden

1  2  3  4  5
    (4 stemmen)

Iemand knielt bij het lichaam en houdt zijn oor boven het masker.
    `Een ambulance! schreeuwt een jongensstem. `We hebben een ambulance nodig!
    Op dat moment valt mijn leven in twee stukken: ervoor en erna.

Zes seconden. Dat is precies hoelang de Afrekening duurt: een illegaal spel waarbij een slachtoffer in elkaar wordt geschopt voor geld. Veel geld. Jasmijn en haar vriendinnen besluiten mee te doen, maar de gevolgen blijken groter dan Jasmijn ooit had kunnen voorzien. Wie kun je vertrouwen als je niemand meer kunt vertrouwen?