Recensie: Vanillevla met wormen RECENSIE

Dit boek gaat over prinses Charlotte van Allande. Haar vader is een aantal jaren geleden op mysterieuze wijze overleden, en de ministers hebben besloten dat het tijd is dat Charlotte’s moeder weer gaat trouwen. Charlotte wil helemaal niet dat haar moeder weer een nieuwe man krijgt, want ze is immers toch al getrouwd met papa, ook al is hij er niet meer? Vrijwel meteen nadat het besluit is genomen, komen er veel trouwlustige prinsen naar het paleis. Het lukt Charlotte alle prinsen weg te houden met vuile streken, zoals jeukpoeder, sop in de wijn en nog veel meer. Tot er op een dag een prins verschijnt die anders is dan de rest. Prins Victor Valreep slijmt bij haar moeder, en ineens lijken ze wel als kauwgom aan elkaar te plakken; die twee zijn verliefd! En als Charlotte’s oma dan ook nog een mysterieus verhaal verteld over haar vader zet Charlotte echt alles op alles om prins Victor weg te jagen.

Ikzelf vond dit een heel leuk boek. Charlotte verzint allerlei streken om de prinsen te verjagen, en je leert haar denkwijze ook makkelijk kennen. Het is een simpel boek, dat ik zo weg las. Het is kort en makkelijk geschreven, met best korte hoofdstukken. Het is een boek dat je er in ieder seizoen bij kunt pakken, het is geen typisch zomers of winters verhaal. Het is natuurlijk een kinderboek, maar het is absoluut niet kinderachtig of té simpel voor kinderen die al wat ouder zijn. Ook leer je het leven van een prinses een beetje begrijpen, wat voor lessen Charlotte moet volgen bijvoorbeeld. Zo heeft ze een enorme hekel aan dansen en paardrijden maar moet ze dat toch leren, want ze wordt ooit koningin.

Vanillevla met wormen

1  2  3  4  5

Wormen in vanillevla, een kanon met jeukpoeder en nog veel meer. Prinses Charlotte zet alles op alles om trouwlustige prinsen bij haar moeder weg te jagen. Maar als prins Victor Valreep het paleis binnen valt, blaast hij mama van haar sokken. Geen streek die daar iets aan doet. Hoe ver gaat Charlotte om de liefde te verslaan?

Vanillevla met wormen is een heerlijk sprookje met een actueel thema. Het recept heet Kattenkwaad met de illustraties van Kees de Boer als geheim ingrediënt. Kinderen gaan smullen van dit verhaal!