Recensie: Ze is zoek RECENSIE

Rijen halfvolle theekopjes, kasten vol blikken perziken, aarde overal in huis: Maud heeft ze allemaal niet meer zo goed op een rijtje. En dat is behoorlijk lastig als je beste vriendin vermist wordt. De briefjes die Maud gebruikt als geheugensteuntjes werken ook niet echt en het komt steeds vaker voor dat ze niet meer weet waar ze is en waarom. Hoewel zelfs haar eigen dochter niet gelooft dat Elizabeth zoek is, geeft Maud niet op. Ze moet en zal weten wat er met haar beste vriendin is gebeurd. Haar zoektocht haalt herinneringen aan de vermissing van haar oudere zus Sukey naar boven, een onopgeloste zaak van jaren geleden. Lukt het Maud twee mysteries op te lossen zonder deze door elkaar te halen?

Gedurende het gehele boek had ik last van genreverwarring. Tot aan de laatste bladzijden dacht ik dat ik een roman aan het lezen was in plaats van een thriller. Ze is zoek is vooral een mooi verhaal over de aftakeling van een oudere dame. De hoofdpersoon, Maud, is tot op de puntjes uitgewerkt en wekte dan ook een behoorlijke portie sympathie bij mij op. De zoektocht naar Elizabeth in het heden en de zoektocht naar Sukey in het verleden wisselen elkaar op een vloeiende wijze af, zonder elkaar te overschreeuwen. Echt spannende momenten heb ik niet beleefd met het boek, maar ik bleef toch benieuwd naar de ontknoping. Helaas stelde juist deze mij een beetje teleur en bleef ik achter met de gedachte: was dit het dan? Zonde, want de rest van Ze is zoek was prachtig.

Ze is zoek

1  2  3  4  5

'Elizabeth is zoek' staat op het briefje in Mauds zak. Het is in haar eigen handschrift geschreven, net als het briefje op de muur. Maud wordt vergeetachtig. Ze koopt perziken op sap terwijl ze al een kast vol heeft, vergeet de thee te drinken die ze zelf inschonk en schrijft briefjes als geheugensteuntje. De mensen nemen haar niet meer serieus. Maar ze is vastbesloten te ontdekken wat er met haar vriendin Elizabeth is gebeurd en wat het verband is met het raadsel dat haar al zo lang kwelt: de nooit opgeloste verdwijning van haar zusje Sukey, vlak na de oorlog. Een vaardig geschreven mysterie, een onvergetelijke stem: je zult lachen, huilen en huiveren.