Recensie: Happy life RECENSIE

Mascha, de schrijfster van het boek Happy Life, is 27 jaar oud en kan leven van haar eigen beautyblog. Ze maakt door haar werk de leukste dingen mee en reist er zelfs de hele wereld voor over. Een interessant leven dus, en wat ze tot nu toe heeft bereikt is meer dan bewonderenswaardig. Vele meiden zullen jaloers op haar zijn! Mascha heeft met haar site een groot bereik, met meer dan 100.000 volgers per dag. Met Happy Life wil ze haar lezers tips geven over een groot aantal onderwerpen. Deze tips komen voort uit Mascha’s eigen ervaringen: met haar blog natuurlijk, maar ook vanuit haar studie SPH en haar werkervaring als hulpverlener.

Mijn gedachten over dit boek schoten eigenlijk steeds heen en weer terwijl ik aan het lezen was. Ik hoopte denk ik op iets anders: ik had graag veel meer gelezen over hoe Mascha haar blog heeft opgebouwd tot wat het nu is. Dat succesverhaal lijkt me erg boeiend en leerzaam, maar daarover staat eigenlijk vrij weinig in Happy Life. Wat je er wel in vindt, zijn Mascha’s belevenissen en tips over 25 onderwerpen. Je kunt het zo gek niet bedenken: ze schrijft over school, uit huis gaan, sparen, to-do-lijstjes, familie, vriendschappen, feedback, spiritualiteit, nee zeggen, me-time, dankbaarheid, visionboards, geld, de liefde en nog veel meer. Doordat er veel onderwerpen zijn, gaat het nergens echt de diepte in en blijft het wat oppervlakkig. Hier en daar ergerde ik me aan de vele herhalingen in het boek. Ook vroeg ik me soms eerlijk gezegd af of je niet wat meer levenservaring nodig hebt om andere mensen te gaan adviseren over een heleboel soms best pittige onderwerpen. Aan de andere kant komen Mascha’s verhalen recht uit het hart en is het duidelijk dat ze het heel goed bedoelt.

Veel hoofdstukken zijn vooral geschikt voor jonge meiden, zo rond de 13-16 jaar. Toch word je als 'wat ouder meisje' soms nog blij verrast, bijvoorbeeld over het onderwerp ‘diep graven naar jezelf’ en het leren nee zeggen. Ook staan er wat oefeningen in die leuk en nuttig zijn om te doen. Soms komt Mascha wat naief over, bijvoorbeeld in het hoofdstuk over familie: dat je familie altijd voor je klaarstaat en dat je ze moet koesteren, dat geldt natuurlijk helaas niet voor iedereen en daar houdt ze weinig rekening mee. Ik denk dat dit boek vooral geschikt is voor jonge fans van de blog van de schrijfster. Door alle openhartige anekdotes leer je Mascha beter kennen en zeker als je nog jong bent, kun je waarschijnlijk een hoop leren van deze ambitieuze dame.

Happy life

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

'Over de liefde kan ik zo enorm veel vertellen. Ik heb al langer dan tien jaar een vaste relatie en ben daar gelukkig mee. Mijn tips? Vertrouwen is enorm belangrijk en elkaar loslaten ook. Laat ieder zijn ding doen en zorg er vooral voor dat je los van elkaar ook nog een leven hebt. Maar ook samen, blijf leuke dingen doen. Geniet!'

Maar ook over: school, uit huis gaan, carrière , geld, sparen, familie, vriendschap, contact durven maken, feedback krijgen, happy zijn, 'nee' durven zeggen, hoe je over komt, en nog veel meer...