Recensie: De onverwachte held van kamer 13B RECENSIE

Verliefd zijn is lastig. Zeker voor een jongen met een dwangneurose zoals de veertienjarige Adam. Adam telt constant in zijn hoofd en doet er minstens twintig minuten over om zijn huis binnen te stappen. Dat is al vermoeiend genoeg zonder dat je je ook nog moet afvragen of je wel de juiste dingen doet en zegt. Maar daar ontkomt Adam niet aan wanneer hij Robin ontmoet, een meisje in zijn praatgroep voor jongeren met een dwangneurose. Hij is helemaal hoteldebotel en wil er per direct alles aan doen om beter te worden, zodat Robin hem ziet staan. De jongens en meiden in de praatgroep mogen allemaal een alter ego kiezen waarmee ze samen de strijd aangaan met hun problemen. Adam, oftewel Batman, wil het liefst iedereen tegelijk redden: Robin, zijn moeder, zijn kleine broertje, zijn nieuwe praatgroepvrienden. Maar daar lijkt hij zichzelf bij te vergeten… Hoe kun je de held uithangen terwijl de chaos in je hoofd alsmaar groter wordt?

Het leuke is dat het idee van de alter ego’s, het stripheldenthema, volledig is doorgevoerd in het boek. Niet alleen de cover straalt het uit, maar in de lopende tekst zijn ook wat praatwolkjes te vinden.

Het verhaal zelf is onderverdeeld in korte, vlot geschreven hoofdstukken en het leest dan ook lekker weg. Serieuze onderwerpen zoals dwangneurose en verzameldwang worden afgewisseld met een gezonde dosis humor, waardoor je het ene moment ontzettend met de hoofdpersoon meeleeft en het volgende moment toch echt even moet lachen.

De hoofdpersoon, Adam, is goed uitgewerkt. Je wordt volledig meegenomen in zijn dwangneurosewereld en zijn eerste echte verliefdheid. Deze twee elementen worden erg realistisch beschreven. Adam is heldhaftig en hopeloos verliefd tegelijkertijd, waardoor hij sympathie veroorzaakt bij de lezer.

De uitwerking van andere personen en bijkomende verhaallijnen blijft nogal aan de oppervlakte. Daardoor kwamen bepaalde handelingen of gebeurtenissen uit de lucht vallen. Zo begreep ik het gedrag van Adams moeder niet helemaal, hetzelfde geldt voor Robins fascinatie met het katholicisme. Ik wist ook niet of ik de jongeren in de praatgroep nu wel of niet serieus moest nemen. Misschien is het stripheldenthema op dat punt iets te ver doorgevoerd. Aan het einde van het boek vielen wel wat puzzelstukjes op zijn plaats, maar helaas niet genoeg.

De onverwachte held van kamer 13B doet me kortstondig denken aan het boek Eleanor & Park. Een verhaal waarin tevens het thema eerste verliefdheid wordt aangekaart. Echter is de chemie tussen de hoofdpersonen in Eleanor & Park zo sterk dat je niet veel meer nodig hebt, en daarin schiet De onverwachte held van kamer 13B tekort. De chemie tussen Adam en Robin ontbreekt en hun relatie komt dan ook niet helemaal uit de verf.

Wat betreft het aantal sterren hink ik op twee gedachten. Adam en zijn wereld zijn immers ontzettend goed uitgewerkt maar meerdere elementen eromheen doen daaraan af. Mijn twee sterren mag je dan ook als tweeënhalve ster interpreteren.

De onverwachte held van kamer 13B

1  2  3  4  5

Als de 14-jarige Adam tegen zijn wil naar een serie bijeenkomsten voor jongeren met een dwangneurose wordt gestuurd, verwacht hij niet daar halsoverkop verliefd te worden. Maar zodra hij de iets oudere Robyn ziet, is hij sprakeloos. Adam raakt vastbesloten om Robyn te leren kennen, te helpen en te beschermen. Dat is nog niet zo makkelijk voor een tienerjongen met ruziënde gescheiden ouders en een lastig stiefbroertje om over zijn eigen dwangneurose nog maar te zwijgen. Teresa Toten weet met liefde en humor een onvergetelijke held neer te zetten die, ondanks de obstakels die hij zelf moet overwinnen, vol overgave anderen in zijn hart sluit.