Recensie: De tijd van leven RECENSIE

De tijd van leven speelt zich af in 1984 en draait om de getroebleerde tiener Gerry. Haar vader is jaren geleden weggegaan en laat nooit meer iets van zich horen. Ook voelt ze zich niet begrepen door haar moeder en kan ze het maar moeilijk vinden met diens nieuwe vriend Randy. Ze zoekt haar toevlucht bij een groepje activisten die een aanslag voorbereiden voor tijdens een protestdemonstratie en tegen wie ze erg opkijkt.

Voordat ik in dit boek begon, verwachtte ik een interessant verhaal over opgroeien, een tienermeisje dat op zoek was naar haar eigen identiteit. En eigenlijk is dat ook precies wat Gerry (voluit Geraldine) doet. Ze weet niet goed wie ze is, hoopt bij alles wat ze doet dat het haar afwezige vader zal kwetsen, duwt haar moeder bij zich vandaan en kijkt enorm op tegen het groepje activisten bij wie ze het grootste deel van haar tijd doorbrengt. Ook zit ze in de knoop met haar eigen seksualiteit, wil ze er graag bij horen en overlappen haar fantasie wereld en de echte wereld elkaar vaak. Dan is er ook nog haar opa Henry, de vader van haar vader, een ex-nieuwslezer die verwikkeld is in een vechtscheiding. Het verhaal speelt zich af tijdens Gerry's voorjaarsvakantie en werkt langzaam naar een climax toe.

Ik vond het interessant om te lezen over Gerry's zoektocht naar zichzelf, maar desondanks kon ik me maar moeilijk in haar inleven. Het verhaal kwam vrij langzaam op gang en er waren maar weinig momenten dat ik zo opging in dit boek dat ik de tijd vergat. Ik miste een beetje kleur. Tijdens de momenten waarin ik wel helemaal kon opgaan in het verhaal, ging het meestal niet over Gerry, maar over een parallel verhaal waarin een jongen en een meisje zonder naam zich in een post-apocalyptische wereld aansluiten bij een groep overlevers en moeten zien te overleven in een gewelddadige dode wereld. Er zit geen duidelijke overlapping in het hoofd- en bijverhaal, behalve dat Gerry zo geobsedeerd is door de Russen en de dreiging van een nucleaire aanval dat dit parallelle verhaal wellicht aansluit op deze obsessie en angst.

De tijd van het leven is zeker een interessant boek, maar jammer genoeg miste het net dat beetje kleur waardoor het me niet altijd even goed vast wist te houden.

De tijd van leven

Nancy Lee

6 november 2014

ISBN 9789041407207
    Uitgever Ambo|Anthos

Ambo|Anthos

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

De roman `De tijd van leven' gaat over de tiener Gerry, een puber met een getroebleerde jeugd, die gedwongen wordt in een paar dagen tijd volwassen te worden. Haar vader is er al een tijdje geleden vandoor gegaan en ze heeft een moeizame relatie met haar moeder en haar nieuwe vriend: ze mist aansluiting bij hen. Gerry raakt gefascineerd door een groep jonge anarchisten die van plan zijn tijdens een mars tegen de Koude Oorlog een aanslag te plegen.
    Ze voelt zich tot hen aangetrokken en wordt opgenomen in de groep, tot verdriet van haar moeder die de banden met haar probeert aan te halen. Maar wanneer is het tijd om je dochter los te laten?