Recensie: Dood door WC-papier RECENSIE

Benjamin woont samen met zijn moeder in een appartement. Zijn vader is een jaar geleden overleden aan kanker, en zijn moeder werkt zich kapot om de huur bij elkaar te sprokkelen. Benjamin verzint zelf ook van alles om aan geld te komen, en dat probeert hij vooral door mee te doen aan wedstrijden, zoals het verzinnen van slogans. Het lukt Benjamin en zijn moeder de betaling nog een tijdje uit te stellen, want ze hebben het nog lang niet bij elkaar. Tot de huisbaas op een dag op hun deur klopt met het nieuws dat als ze niet binnen een maand betalen, ze het huis uit worden gezet. Zal Benjamin zijn belofte aan zijn vader nog kunnen nakomen? Zelfs als dat op de moeilijke manier moet?

Ik vond dit een heel aangrijpend boek. Wel zocht ik steeds naar de reden waarom het boek deze naam heeft. Maar die kwam maar niet. Je leeft je in in Benjamin, en het is best gek om te lezen wat hij allemaal doet om maar aan geld te komen. Het is goed en vlot geschreven, dus het ging mij niet vervelen. Ook is het een vrij spannend boek, met name aan het einde. Maar het verhaal is niet alleen maar treurig, het is ook leuk. Benjamin beleeft veel leuke dingen met zijn beste vriend Spijker, die helemaal gek is van horrorfilms. Zo is het boek steeds afwisselend.

Dood door WC-papier

1  2  3  4  5

Hilarisch en vertederend tegelijk

Ben bedenkt van alles om geld te verdienen om te voorkomen dat zijn moeder en hij uit hun huis gezet worden. Zijn vader is dood en sindsdien proberen ze zo goed en zo kwaad mogelijk de eindjes aan elkaar te knopen, of zoals Ben zegt: eerst verdween het lekker zachte wc-papier uit huis, toen werd de kabel voor de tv afgesloten en dat was slechts het begin.

Ben is een ster in het verzinnen van grappige en originele slogans en hij stuurt ze dan ook in naar elke wedstrijd, maakt niet uit wat de prijs zo ongeveer is. Maar zal hij zelfs met zijn creatieve geest ooit eens een hoofdprijs winnen en de belofte aan zijn overleden vader kunnen nakomen? Of zal zijn leven nog verder instorten?