Recensie: Het verhaal van Four RECENSIE

Veronica Roth was oorspronkelijk van plan de Divergent serie over Four te laten gaan, maar vond dat er iets miste en dat vond zij in Tris. Toch vond Het verhaal van Four in een bundel met daarin vier verhalen over Four en zijn keuze om naar Onverschrokkenheid over te stappen, plus drie losse hoofdstukken, waarin Divergent hoofdpersoon Tris, ook een rol speelt. Nu is het de beurt aan Four, om zijn verhaal te vertellen.

Van alle Divergent boeken is dit boek het meest vergelijkbaar met Inwijding, omdat het laatste verhaal ook gedeeltelijk hiermee overlapt. Ik heb nu echt het gevoel dat ik Four beter leerde kennen. Nu begreep ik de keuzes die hij heeft gemaakt en hoeveel moeite het hem kost om aan te passen.  Drie van de korte verhalen gaan echt over Four, zijn overstap naar een andere factie en zijn inwijding. In het laatste verhaal speelt ook Tris een klein rolletje. Je leest in dat verhaal wat er achter de schermen van Inwijding afspeelde en hoe Four hier tegen aan kijkt en misschien nog belangrijker; wat zijn rol hierin was.
Wat ik persoonlijk het leukste aan dit boek vind, is dat je Four tijdens zijn eigen inwijding meemaakt en hoewel de verhalen maar kort zijn, zie je groei in zijn personage. Ik was niet vaak verrast, omdat ik Inwijding zeker twee keer heb gelezen en daardoor wist ik wat er in grote lijnen ging gebeuren. De fijne details is Veronica Roth niet vergeten, wat erg leuk is om terug te lezen.

Het enige wat ik dacht na het lezen van dit boek, was dat ik het ontzettend jammer vind dat deze serie nu echt is afgelopen en dat er geen andere Four verhalen meer komen. Dit boek is een must have voor Divergent fans!

Het verhaal van Four

1  2  3  4  5
    (11 stemmen)

Dit ebook met de vier novelles De overstapper, De aspirant, De zoon en De verrader geeft een uniek inkijkje in het lot van Tobias en in de wereld van Divergent.

Tobias vertelt hoe hij in Zelfverloochening opgroeide en ‘ontsnapte’ naar Onverschrokkenheid waar hij voor het eerst vriendschappen sloot. Hoe hij maar vier angsten kende tijdens zijn Inwijding en de andere aspiranten ver achter zich liet op de ranglijst. Ook laat Tobias zien hoe hij steeds meer te weten kwam over de onheilspellende samenwerking tussen Eruditie en Onverschrokkenheid en hoe hij moest verbergen dat hij Afwijkend was.