Recensie: Ik mis je RECENSIE

De titel klinkt meer als een zoetsappige chicklit in plaats van een niet weg te leggen thriller, maar laat je daar niet door misleiden. Het zoeken naar de ware liefde kent immers ook duistere kanten…

Kat Donovan is rechercheur bij de NYPD en al eeuwig vrijgezel. Wanneer haar beste vriendin haar aanmeldt op een datingsite en Kat door de vele profielen scrolt, ziet ze daar ineens de foto van de man die ze al jaren probeert te vergeten: haar ex-verloofde Jeff. Hij verliet haar achttien jaar geleden plotseling, maar haar gevoelens voor hem zijn nooit helemaal weggegaan. Na een korte chatsessie met hem blijkt echter dat er iets niet helemaal klopt. Dit wordt bevestigd door een tiener die ineens aan haar bureau staat met het verhaal dat zijn moeder wordt vermist. Hoewel het lijkt alsof ze gewoon op pad is met een man die ze via dezelfde datingsite heeft leren kennen als waar Kat de ware liefde zoekt, stuit Kat uiteindelijk op een weerzinwekkend complot waarin kwetsbare mensen in de val worden gelokt. Kat komt terecht in een onderzoek dat alles op z’n kop zet en waarin het onduidelijk is wie ze nog kan vertrouwen. Zeker als ze ook nog eens nieuwe informatie krijgt omtrent de moord op haar vader. Heeft Jeff daar ook iets mee te maken?

Ik mis je heeft een ingenieus plot, een doodenge setting en interessante verhaallijnen die uiteindelijk allemaal samenkomen. Al met al alle ingrediënten voor een fantastische thriller. De zoektocht naar antwoorden, de vermoedens die steeds duidelijker vorm krijgen en de lugubere feiten die uiteindelijk aan het licht komen maken deze thriller een echte pageturner. Dat daarbij is gekozen voor het thema internetdaten is eigenlijk alleen maar leuk. De vele romantische verhalen rondom dit fenomeen zijn inmiddels wel bekend, maar de duistere kanten blijven in de meeste boeken toch veelal onderbelicht. Interessant is dat er veel aandacht wordt gegeven aan de intuïtie van Kat en het is dan ook logisch dat zij het personage is dat de meeste aandacht krijgt. Dit betekent niet dat de andere personages niet genoeg worden uitgediept. Coben bezit de genialiteit om precies die informatie te geven die je moet weten om zo het verhaal in sneltreinvaart te kunnen verslinden. Geen onnodige uitweidingen, wel genoeg diepgang. Een echte aanrader!

Ik mis je

1  2  3  4  5

Kat Mahon werkt bij de NYPD. Net als haar opa, die zelfmoord pleegde met zijn dienstwapen. En net als haar vader die in dienst werd gedood, op zijn 53e. Dat heeft haar getekend; ze heeft alleen een relatie met haar werk. En daarom probeert ze nu internet-dating. Op match.com klikt ze in hoog tempo foto's aan. Tot ze een bekend gezicht ziet, haar grote liefde Jeff Price. Ze weet het zeker. Hun breuk destijds was haar schuld, maar het spijt haar nog steeds. Ze stuurt een kort berichtje, maar zijn antwoord is niet wat ze verwachtte. Speelt hij een spel? En waarom wordt het stil na een paar mails? Kat voelt dat dit meer is dan een mislukt contact. Is het echt Jeff en waar was hij de afgelopen twintig jaar? Met zijn vertrouwde combinatie van adembenemende spanning en scherp inzicht in de keerzijde van maatschappelijke ontwikkelingen, levert Coben opnieuw een thriller af die zijn status als meester van het genre meer dan bevestigt!