Recensie: Rutger Bakt RECENSIE

Rutger van den Broek, een gewone jongen uit Almere, werd door het winnen van Heel Holland Bakt in één klap bekend. In het programma wist hij alle overige deelnemers achter zich te houden en met zijn heerlijke baksels werd hij verkozen tot De Beste Thuisbakker van Nederland. Een jaar later kan hij met trots zijn eerste eigen boek, Rutger Bakt, met 70 overheerlijke recepten presenteren. Voor mij als bakliefhebster was dit een boek dat niet mocht ontbreken op mijn boekenplank. Rutger Bakt is verdeeld in vijf hoofdstukken met recepten voor gebak en taart, koekjes, cakes, high tea en brood en nog een hoofdstuk met How to’s. Bij ieder recept staat een mooie foto van het baksel en een duidelijke stap voor stap uitleg. Bij sommige recepten geeft Rutger ook nog eens handige extra tips.

Voor deze recensie wilde ik graag een baksel van Rutger met jullie delen. De keuze hiervoor was erg lastig, want alles ziet er zo lekker uit, maar uiteindelijk is de keuze gevallen op de rabarbercake. Persoonlijk ben ik niet zo’n fan van rabarber, maar de foto zag er watertandend lekker uit dat ik het toch wilde proberen. Het recept voor deze cake bevat ingrediënten die de meeste fanatieke baksters onder ons wel in huis zullen hebben, maar mocht je ze niet in huis hebben dan haal je alles gewoon bij de supermarkt in de buurt. Het maken van het beslag was voor de rabarbercake ook nog eens erg makkelijk; je hebt alleen een kom, een spatel en een oven nodig om deze heerlijke cake te maken.

De rabarbercake is absoluut geslaagd en dit is zeker niet het laatste recept dat ik uit Rutger Bakt ga uitproberen! Ik hoop dat Rutger volgend jaar een nieuw boek met allerlei lekkere recepten zal uitbrengen.

Ik raad het boek niet alleen aan alle fanatieke baksters aan, maar zeker ook aan iedereen die graag wat lekkers voor visite op tafel wilt zetten of voor zichzelf een brood, koekjes of cakes wilt maken. Met de makkelijke recepten uit het boek kan iedereen een goede thuisbakker worden. Maar…De Beste Thuisbakker van Nederland dat blijft nu toch nog echt Rutger van den Broek!

Rutger bakt

1  2  3  4  5

Van feestelijke fraîsier en kokosmakronen met gekonfijte ananas tot focaccia met peer én de ultieme brownies.

Verdeeld over vijf hoofdstukken – taart/gebak, koekjes, cakes, high tea en brood – bundelt 'Rutger Bakt' 70 heerlijke recepten van de beste thuisbakker van Nederland.

In een extra hoofdstuk met handige how-to’s laat Rutger stap voor stap zien hoe je basisrecepten op een traditionele wijze bereidt. Bijvoorbeeld hoe je banketbakkersroom maakt, wat tempereren inhoudt en hoe je citrusschilletjes konfijt.

De bakrecepten worden ondersteund door schitterende fotografie en gelardeerd met het persoonlijke verhaal van Rutgers passie voor bakken.