Recensie: #Selfie RECENSIE

In #Selfie vindt de 14-jarige Mirte dat haar ouders haar behandelen als een klein kind. Facebook behoort tot haar alledaagse bezigheden en ze krijgt er dan ook veel vriendschapsverzoeken. Wanneer ze op een dag een verzoek krijgt van een oudere jongen (Twan) aanvaardt ze dit meteen. Mirte voelt zich vertrouwd in hun gesprekken en van Facebook belanden ze al snel achter de webcam via Skype. De jongen wil echter meer dan alleen een beetje praten. Zal Mirte eraan toegeven?

Van bij het begin al werd ik in het verhaal gezogen. Je maakt meteen kennis met Mirte; hoe ze zich voelt, hoe ze zich gedraagt en wat ze van haar ouders vindt. Mirte leek al snel beïnvloedbaar, iets wat gevaarlijk is als je in handen komt van een loverboy. Want dat is Twan wel degelijk.  Hoewel de echte spanning pas op het einde van het boek komt, neemt het boek je aandacht wel degelijk mee. Het brengt vooral een boodschap naar voren: doe niet iets waar je zelf niet achter staat.

Dit boek is dus vooral geschikt voor jongeren vanaf 13 tot 16 jaar. Ik raad het hen aan omdat het de gevaren van het internet duidelijk maakt en er nog steeds veel pubermeisjes zijn die zich erdoor laten leiden. Aan het einde staat ook een link waar jongeren terecht kunnen die iets gelijkaardigs meegemaakt hebben of meemaken.

Selfie

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Mirte baalt van haar ouders. Die behandelen haar als een klein kind, vindt ze. Dus als ze via social media een wat oudere jongen ontmoet die haar 'een mooie vrouw' vindt, voelt ze zich eindelijk begrepen en serieus genomen. Elke dag appt ze met Twan, en algauw wil hij ook skypen. Mirte gaat helemaal op in haar internetliefde. Maar dan wil Twan meer van haar zien, meer bloot. En hij wil haar in het echt ontmoeten...

Gaat ze hierop in? En is Twan wel de jongen die hij zegt te zijn?

Een beangstigend realistisch boek. Mirtes verhaal kan iedereen overkomen!