Recensie: De Laatste Liefdesbrief RECENSIE

Van Jojo Moyes had ik eerder al Voor Jou en Vier Plus Een gelezen. Ik heb genoten van beide boeken en was daarom heel benieuwd naar De Laatste Liefdesbrief. Zou dit boek ook weer zo goed zijn?

De Laatste Liefdesbrief gaat over Ellie Haworth, die journaliste is bij de afdeling Themabijlagen van de krant The Nation en een ingewikkelde relatie heeft met een getrouwde man. Als ze voor een artikel de archieven induikt, komt ze een vergeten liefdesbrief tegen uit 1960. De woorden raken een gevoelige snaar bij Ellie en ze besluit op zoek te gaan naar het verhaal achter de brief.
In 1960 wordt Jennifer Stirling wakker in het ziekenhuis. Ze kan zich niets meer herinneren over haar leven, haar vrienden of haar man. Ze blijkt een ongeluk te hebben gehad, maar niemand wil haar zeggen wat er precies is gebeurd. Eenmaal thuis vindt ze een liefdesbrief verstopt in haar kledingkast en begint ze een zoektocht naar de man voor wie ze alles wilde opofferen.

Ik kon in het begin maar moeilijk in het verhaal komen. Het boek begint met een proloog over Ellie en gaat dan terug in de tijd om Jennifer's verhaal te vertellen. Hoewel ik mee kon leven met Jennifer, vond ik het vaak lastig om te begrijpen wie nu wie was en wanneer zich wat nou afspeelde. Er wordt namelijk vanuit meerdere perspectieven geschreven en niet alles lijkt op elkaar aan te sluiten waardoor het verhaal behoorlijk onsamenhangend aanvoelde. Net toen ik het vervelend begon te vinden, kwam Jojo Moyes met de eerste plottwist die me compleet verraste. Ineens vielen alle puzzelstukjes op z'n plek.

Na de eerste plottwist loopt het verhaal vlotter en weet Moyes je keer op keer weer te verrassen met een nieuwe wending. Zelfs als het verhaal zich verplaatst naar Ellie weet Moyes het verhaal van Jennifer en dat van Ellie op een heerlijke manier met elkaar te verweven. Iedere keer als ik dacht te weten hoe de vork in de steel zat, bleek ik het weer mis te hebben. Tot op het einde blijft het spannend wat nou precies het hele verhaal is achter de liefdesbrief. Kortom, met De Laatste Liefdesbrief heeft Moyes weer een prachtig tragisch, romantisch en betoverend boek geschreven.

De laatste liefdesbrief

Jojo Moyes

1 oktober 2011

ISBN 9789032512651
    Uitgever De Kern
    448 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

The Last Letter From Your Lover

De Kern

1  2  3  4  5
    (6 stemmen)

Als de jonge journaliste Ellie door de archieven van de krant snuffelt op zoek naar een goed verhaal, stuit ze op een brief uit 1960 waarin een man aan zijn geliefde vraagt haar echtgenoot voor hem te verlaten. Het raakt een gevoelige snaar bij Ellie – zelf verwikkeld in een relatie met een getrouwde man – en ze gaat op zoek naar het verhaal achter deze brief. In 1960 wordt Jennifer wakker in een ziekenhuis na een auto-ongeluk. Ze kan zich niets herinneren, van haar man, haar vrienden, wie ze was. Als ze thuiskomt ontdekt Jennifer een verborgen liefdesbrief en ze begint een zoektocht naar de man voor wie ze alles wilde opofferen…