Recensie: True Food RECENSIE

Houd jij van koken en ben je niet bang om uit je comfortzone te stappen? Dan is True Food van Carrie Solomon iets voor jou! Dankzij dit kookboek leer je om te komen met seizoens- en plaatsgebonden producten. Elk seizoen heeft zo een aantal unieke producten en Carrie vertelt je er alles over. Het boek is opgedeeld in vier delen, oftewel de vier seizoenen. Per seizoen behandelt Carrie de verschillende ingrediënten en deelt recepten waarin deze ingrediënten gebruikt worden.

Dit kookboek vond ik verrassend, omdat ik merkte dat ik na het lezen van dit boek meer open stond voor seizoenproducten. Waar ik anders in de supermarkt de 'vage' groenten voorbij zou lopen, wist ik nu wat ik ermee kon maken. Wel denk ik dat je iets meer ervaring moet hebben met koken om met dit boek aan de slag te gaan. Als je net begint zal je sommige recepten eens goed moeten nalezen. Een nadeel van dit boek vind ik dat het niet vol staat met recepten, wat ik eigenlijk wel verwacht had. Vaak zijn er slechts een paar recepten per groente, terwijl ik wel geïnteresseerd was in meer. True Food krijgt van mij 3 sterren.

Natuurlijk ben ik ook zelf aan de slag gegaan met een van de recepten, namelijk chips van pastinaak! Om het experiment nog iets uit te breiden pakte ik er ook een zoete aardappel bij. Met een dunschiller maakte ik dunne slierten en schijven om vervolgens wat olie en zout en peper toe te voegen. Nadat dit ongeveer een half uurtje in de oven had gestaan op 190 graden Celsius, waren (over het algemeen) krokante chips het resultaat. De gedachte dat je gezonde chips eet, maak het natuurlijk nog wel een stukje lekkerder!

True Food

1  2  3  4  5

Koken met respect voor de seizoenen en met lokale ingrediënten is niet alleen smaakvoller, je doet er ook de natuur een plezier mee. Lokale seizoensproducten hebben een veel intensere smaak dan verwerkte of geïmporteerde producten. Bovendien zijn ze veel milieuvriendelijker, omdat de voedingswaren geen duizenden kilometers moeten afleggen met de boot of het vliegtuig. Carrie Solomon helpt de lezer om de voetprint van een maaltijd te begrijpen en te evalueren. Ze benadrukt dat hierbij zeker niet ingeboet moet worden aan verscheidenheid in ingrediënten. In haar boek geeft ze voor elk seizoen heerlijke recepten met de oogst van dat moment.