Recensie: De Paladijnse voorspelling RECENSIE

Will West leeft netjes volgens de regels van zijn ouders. De belangrijkste regel is dat Will niet mag opvallen. Dit valt Will zwaar omdat hij erg intelligent is, heel hard kan rennen en zelfs speciale krachten heeft. Als hij per ongeluk de hoogste testscore behaalt bij een landelijke test wordt hij benaderd door een speciale school: het ‘Centrum’. Het Centrum is een exclusieve en mysterieuze school. Maar vanaf dat moment gaat alles mis en wordt Will opeens achtervolgd door de mannen met zwarte petten, vreemde wezens en wordt zijn familie bedreigd. Hij ziet geen andere keuze dan te vluchten naar het Centrum. Eenmaal daar kan hij eindelijk zijn speciale talenten ontwikkelen, vrienden maken en proberen veilig te blijven van degene die achter hem aanzitten. Maar is alles in het Centrum wel wat het lijkt? Of is daar ook van alles te ontdekken?

De Paladijnse voorspelling is een must read voor iedereen die houdt van boeken zoals Pittacus Lore - I Am Number Four en The Maze Runner met een vleugje Harry Potter. Of het nu een fantasy of een sci-fi boek is, daar ben ik nog niet over uit, maar ik kan dit boek wel aan iedereen aanraden. Het boek telt rond de 550 bladzijdes dus je moet er wel even voor gaan zitten. Maar het is het waard! Ik zat gelijk in het verhaal en wilde constant doorlezen. Ik nam het boek mee als ik ging koken, reizen, werken en tandenpoetsen. Ik moest verder lezen. Meestal ben ik wel gewend dat ik het plot van het boek snel door heb, maar hier waren teveel vreemde factoren en twists. Je moet wel echt met een open mind aan dit boek beginnen. Ik kon maar niet ontdekken wat voor boek het was tijdens het lezen. Was het nu iets met magie, monsters, geesten, aliens of robots… Maar dit maakte het boek juist interessant! Op het einde word er gelukkig veel duidelijk maar je blijft ook zitten met redelijk wat vragen want dit is het eerste deel van de trilogie. Ik kan dus niet wachten op het volgende deel!

De Paladijnse voorspelling

1  2  3  4  5

Ik kon zijn gezicht niet zien. Radeloos rende hij over een bergpad, achternagezeten door zwarte,
    graaiende silhouetten, weinig meer dan gaten in de lucht. Wat hun bedoeling was, was overduidelijk. De jongen verkeerde in onbeschrijflijk gevaar en had mijn hulp nodig. Ik deed mijn ogen open. Gordijnen wapperden voor het donkere raam. IJskoude lucht fluisterde door een kier in het kozijn, maar ik lag te baden in het zweet. Mijn hart bonsde. Was het maar een droom? Nee. Ik had geen idee wie die jongen was. Hij leek ongeveer net zo oud als ik. Maar één ding wist ik heel zeker: hij bestond echt, en hij kwam mijn kant op.

Will West doet zijn best om onder de radar te blijven. Zijn ouders hebben hem op het hart gedrukt dat zijn cijfers gemiddeld moeten zijn en dat hij tijdens de gymlessen niet opvalt. Maar dan maakt hij een foutje en haalt hij per ongeluk het hoogste cijfer op een landelijk examen en wordt hij gerekruteerd voor een exclusieve en mysterieuze particuliere school.

Tegelijkertijd, de vraag is of het toeval is of niet, krijgt Will in de gaten dat hij gevolgd wordt door mannen met donkere hoeden die rondrijden in zwarte auto's en een ernstige bedreiging voor zijn familie vormen. Will heeft geen andere keus dan te vluchten naar het Centrum, waar hij leert om met zijn verborgen talenten fysieke en mentale prestaties te leveren die voor een gewone sterveling onmogelijk zijn.

Wat volgt is een aaneenschakeling van gebeurtenissen en een serie onthullingen waardoor Will erachter komt dat hij midden in een duizenden jaren oude strijd tussen twee reusachtige machten terecht is gekomen... Mark Frost opent zijn spectaculaire trilogie met een klapper, mis hem niet!