Recensie: Ga voor mij RECENSIE

Teresa werkt hard aan haar danscarrière, maar door een blessure staat dat plan tijdelijk in de koelkast. Daarom volgt ze lessen aan dezelfde universiteit als haar broer Cam, die de fans van deze schrijfster nog kennen uit het boek Wacht op mij. Ook Jase, de beste vriend van Cam, studeert daar. Teresa en Jase kennen elkaar al jaren via Cam. Ooit hebben ze een keertje gezoend, maar dat liep op niets uit. Wat Jase betreft tenminste, want Teresa is het nooit vergeten. Nu ze Jase vaker ziet op de universiteit laaien haar oude gevoelens voor hem weer op. Doordat hij haar overal naar toe wil brengen vanwege haar blessure, zien en spreken ze elkaar dagelijks. Als vrienden, zoals ze hebben afgesproken. Maar ja, als je de beschrijving van Jase leest, dan snap je dat het moeilijk is om alleen maar vrienden te blijven met hem… De combinatie van stoer en gespierd, intelligent, en met óók nog een kwetsbare kant, is onweerstaanbaar voor Teresa.

Vanaf het eerste hoofdstuk pakt het verhaal je en wil je dit boek niet meer wegleggen. Schrijfster J. Lynn, pseudoniem van Jennifer L. Armentrout, doet weer waar ze goed in is: het opbouwen van de spanning tussen de twee hoofdpersonen. Ze doet dat op zo’n manier dat je het gevoel hebt dat je erbij bent en je leeft heel makkelijk mee met Teresa en Jase. Je ziet de hoofdpersonen helemaal voor je. Iedereen kent wel het euforische gevoel van verliefd zijn, en J. Lynn kan dat gevoel als geen ander overbrengen op de lezer. Maar er zijn meer thema’s in dit boek. Het accepteren dat je leven misschien wel een andere kant op gaat door een blessure bijvoorbeeld. Maar ook het onderwerp mishandeling in een relatie, iets wat Teresa vroeger zelf heeft meegemaakt en wat ze nu opnieuw ziet gebeuren bij haar huisgenootje Debbie. J. Lynn heeft weer een topboek afgeleverd, al vond ik deze eerlijk gezegd wel ietsje minder sterk dan haar eerdere boeken. Dat komt doordat er erg veel herhalingen in de tekst staan. Zo lezen we telkens opnieuw wat Teresa allemaal afleest in Jase z’n zilverkleurige ogen, maar er zijn meer zinnen en uitspraken die iets te vaak in exact dezelfde bewoordingen terugkomen. Ook staan er heel veel taalfouten in dit boek en dat stoort soms. Hopelijk kan dat in de tweede druk worden opgelost. Ga voor mij valt in de categorie Young Adult en de hoofdpersonen zijn dan ook rond de twintig jaar oud. Maar dat neemt niet weg dat het ook voor andere leeftijden een aanrader is!

Ga voor mij

1  2  3  4  5
    (16 stemmen)

Hij gaat voor mij, hij gaat niet voor mij…
    De negentienjarige Teresa – Tess voor vrienden – wil danseres worden, maar een blessure gooit roet in het eten. Ook in de rest van haar leven gaat het niet helemaal volgens plan. Ze heeft een relatie achter de rug waar ze liever niet aan terugdenkt en een verboden kus waar ze wél met heel veel plezier aan terugdenkt… maar hoe kan het wat worden tussen haar en Jase, de beste vriend van haar broer Cam? Daarvoor is er te veel gebeurd in haar leven, en ook in dat van hem. Kortom, het is tijd voor een plan B.