Recensie: Ga voor mij RECENSIE

Teresa werkt hard aan haar danscarrière, maar door een blessure staat dat plan tijdelijk in de koelkast. Daarom volgt ze lessen aan dezelfde universiteit als haar broer Cam, die de fans van deze schrijfster nog kennen uit het boek Wacht op mij. Ook Jase, de beste vriend van Cam, studeert daar. Teresa en Jase kennen elkaar al jaren via Cam. Ooit hebben ze een keertje gezoend, maar dat liep op niets uit. Wat Jase betreft tenminste, want Teresa is het nooit vergeten. Nu ze Jase vaker ziet op de universiteit laaien haar oude gevoelens voor hem weer op. Doordat hij haar overal naar toe wil brengen vanwege haar blessure, zien en spreken ze elkaar dagelijks. Als vrienden, zoals ze hebben afgesproken. Maar ja, als je de beschrijving van Jase leest, dan snap je dat het moeilijk is om alleen maar vrienden te blijven met hem… De combinatie van stoer en gespierd, intelligent, en met óók nog een kwetsbare kant, is onweerstaanbaar voor Teresa.

Vanaf het eerste hoofdstuk pakt het verhaal je en wil je dit boek niet meer wegleggen. Schrijfster J. Lynn, pseudoniem van Jennifer L. Armentrout, doet weer waar ze goed in is: het opbouwen van de spanning tussen de twee hoofdpersonen. Ze doet dat op zo’n manier dat je het gevoel hebt dat je erbij bent en je leeft heel makkelijk mee met Teresa en Jase. Je ziet de hoofdpersonen helemaal voor je. Iedereen kent wel het euforische gevoel van verliefd zijn, en J. Lynn kan dat gevoel als geen ander overbrengen op de lezer. Maar er zijn meer thema’s in dit boek. Het accepteren dat je leven misschien wel een andere kant op gaat door een blessure bijvoorbeeld. Maar ook het onderwerp mishandeling in een relatie, iets wat Teresa vroeger zelf heeft meegemaakt en wat ze nu opnieuw ziet gebeuren bij haar huisgenootje Debbie. J. Lynn heeft weer een topboek afgeleverd, al vond ik deze eerlijk gezegd wel ietsje minder sterk dan haar eerdere boeken. Dat komt doordat er erg veel herhalingen in de tekst staan. Zo lezen we telkens opnieuw wat Teresa allemaal afleest in Jase z’n zilverkleurige ogen, maar er zijn meer zinnen en uitspraken die iets te vaak in exact dezelfde bewoordingen terugkomen. Ook staan er heel veel taalfouten in dit boek en dat stoort soms. Hopelijk kan dat in de tweede druk worden opgelost. Ga voor mij valt in de categorie Young Adult en de hoofdpersonen zijn dan ook rond de twintig jaar oud. Maar dat neemt niet weg dat het ook voor andere leeftijden een aanrader is!

Wacht op mij 2 - Ga voor mij

1  2  3  4  5
    (18 stemmen)

De negentienjarige Teresa droomt van een carrière als danseres, maar door een blessure moet ze die droom even on hold zetten. Broeierig en meeslepend, precies zoals een new adult hoort te zijn.

J. Armentrout is terug met Ga voor mij! De negentienjarige Teresa droomt van een carrière als danseres, maar door een blessure moet ze die droom even on hold zetten. Totdat haar been weer beter is gaat ze naar de universiteit waar haar broer Cam op zit. En hij is niet de enige: ook Jase, met wie ze ooit een verboden kus deelde waar ze graag aan terugdenkt, studeert hier. Meteen als ze hem weer ziet valt ze voor hem, maar hij houdt de boot af. Ze begrijpt niet waarom en dat frustreert haar, want zij kan zich nog moeilijker over hem heen zetten dan over haar blessure. En dat zegt wat. Ga voor mij (Engelse titel: Be with me) is broeierig en meeslepend, precies zoals een new adult hoort te zijn. Auteur J. Armentrout is in Nederland bekend van de boeken Wacht op mij en IJskoud. Ga voor mij is een zijdelings vervolg op Wacht op mij, waarin Teresa’s broer Cam de hoofdrol speelde.