Recensie: De celliste van Portofino RECENSIE

1943. De Tweede Wereldoorlog heeft Italië in haar greep. In het pittoreske havenplaatsje Portofino stapt de jonge Elodie van een boot, doodsbang dat ze bij controle betrapt wordt met haar valse identiteitspapieren. Dan verschijnt plotseling Angelo, die haar begroet als zijn nicht en bij hem thuis onderdak biedt. Terwijl de tijd verstrijkt, schijnbaar ver van de wreedheid van de oorlog vandaag, ontvouwt zich het verhaal van twee jonge mensen. Van Elodie, een getalenteerde celliste uit Verona, die betrokken raakt bij het verzet. Van Angelo, die al jaren rouwt om het verlies van zijn vrouw en kind. En het verhaal van hun voorzichtige kennismaking, die startte bij hun bijzondere ontmoeting in de haven.

Alyson Richman baseerde De celliste van Portofino op het waargebeurde verhaal van iemand die een onbekende redde door hem in de haven op te pikken als zijn neef. Een interessant uitgangpunt, dat voor Richman vooral aanleiding is het verleden van beide personages breed uit te meten. Het heden sneeuwt hierdoor enigszins onder. Richman lijkt geen beslissing te kunnen nemen over welk verhaal ze wil vertellen. Dit zorgt voor vertraging in het verhaal, een gebrek aan diepgang en voorspelbaarheid, ondanks de over het algemeen vlotte vertelstijl.

Toevallig las ik met Villa Triste van Lucretia Grindle pas geleden een ander boek over Italië tijdens WO2. Een vergelijking maken is dan ook verleidelijk, helaas ten nadele van De celliste. Waar Grindle de spanning van de acties en de persoonlijke drama’s van de verzetsstrijders bijna voelbaar maakt, blijven de personages bij Richman vrij vlak. Drama en romantiek druipen hier en daar van de pagina’s, wat ten koste gaat van het echte oorlogsdrama.

Toch levert Richman een leesbare historische roman af. Het moet gezegd worden, ik had het boek zo uit. Meeslepend vertellen kan Richman en ze heeft duidelijk uitgebreid research gedaan. Ook de muziek van Elodie verwerkt ze op een bijzondere manier in de vertelling. Kortom, ben je op zoek naar gewoon een fijn weglezer met een stukje geschiedenis? Dan heb je met De celliste van Portofino een aardig boek te pakken. Voor meer diepgang raad ik je toch aan even verder te zoeken.

De celliste van Portofino

Alyson Richman

30 maart 2015

ISBN 9789401603522
    Uitgever Xander
    384 pagina's

Xander

1  2  3  4  5
    (11 stemmen)

Italië, 1943. De jonge Elodie Bertolotti stapt met valse papieren van boord in de Italiaanse kustplaats Portofino. Ze heeft een barre en gevaarlijke tocht overleefd, maar moet nu nog ongemerkt langs een Duitse officier zien te glippen om een paspoortcontrole te voorkomen. Onverwacht krijgt zij hulp van de mysterieuze dokter Angelo Rosselli. Een paar maanden daarvoor was Elodie Bertolotti nog een begaafd celliste in Verona, onbezorgd om de wereldproblematiek. Maar door de machtsovername van Mussolini loopt ook haar eigen familie gevaar en moet Elodie haar muzikale talenten inzetten om het leven van anderen te redden. Verscheurd door pijnlijke herinneringen en bittere verliezen lijken Elodie en Angelo in de donkere oorlogstijd steun bij elkaar te vinden. Maar zijn ze daadwerkelijk in staat het verleden te laten rusten?

• De boom die een wereld was - Yorick Goldewijk

• Tussen twee kwaden - Laura Diane