Recensie: Geen gezeur, meer wijn! RECENSIE

Dit boek is ontstaan naar aanleiding van het succes van de bijbehorende blog Wine Up! Maar liefst 100.000 bezoekers per maand en tienduizenden volgers: dat geeft wel aan dat de verhalen op deze site zeer herkenbaar zijn voor velen. En nu is er dan de boekvorm: Geen gezeur, meer wijn! De doelgroep? Vrouwelijke veertigers, al dan niet met echtgenoot, maar in ieder geval wel met kinderen. En natuurlijk met een voorliefde voor wijn. Het is even afwachten wat er gebeurt als je dit boek leest terwijl je geen wijn lust en geen kinderen hebt. Ik kan je verzekeren: ook dan is het een erg fijn en komisch boek!

Geen gezeur, meer wijn bevat grappige verhalen over hoe het is om scheiding of echtgenoot te combineren met werk, sociaal leven, uitgaan, een dagje ouder worden, kinderen van allerlei leeftijden, valse medemoeders, vakanties en de nodige stress. Maar ook: hoe ga je om met je ouders en hoe zij zich op Facebook gedragen? De oplossing voor dit alles laat zich raden. De kracht van dit boek is de afwisseling: korte vrolijke anekdotes, spreuken (het weerbericht van vanavond: 99% kans op wijn), en hilarische lijstjes. Denk bijvoorbeeld aan 15 dingen die je kinderen niet meer kennen zoals strippenkaarten, of oneliners die je ouders altijd tegen jou zeiden en die je nu zelf tegen je kind zegt. Alles is met de nodige zelfspot geschreven. Erg gelachen heb ik om het stukje van Anna waarin ze schrijft altijd enorm uit te kijken naar haar vakanties, waarbij ze zichzelf in gedachten totaal ontspannen op een strandbedje ziet liggen met een boek en cocktail. Totdat ze zich herinnert dat de man en drie kinderen ook meegaan…

Dit boek is echt een aanrader. Door de korte, luchtige verhalen hoef je er niet langdurig je aandacht bij te houden, wat het ideaal leesvoer maakt voor aan het strand of zwembad deze zomer. Zelfs als je dan af en toe wordt afgeleid door man en/of kinderen!

Geen gezeur, meer wijn

1  2  3  4  5

Anna (42), Esmee (40) & Caro (40) ontmoetten elkaar twintig jaar geleden tijdens hun studententijd. Ze wisten al snel dat ze types voor elkaar waren. Kenmerken: gehaast, hoge hakken, niet te serieus, altijd in voor 'nog een wijntje' en dus blijvers op feestjes. Sindsdien is hun leven behoorlijk veranderd, maar de vriendschap niet.
    Ze zien elkaar alleen veel te weinig en dus schrijven ze. Ze hebben dan ook genoeg aan hun hoofd: scheiding, internetdaten, brutale kinderen, carrièrestress, te weinig seks. En ach... af en toe kun je er maar het beste gewoon om lachen: geen gezeur, meer wijn!