Recensie: Het huis aan de rand van de hemel RECENSIE

Als Lizzy haar welgestelde grootvader Bodo Kirchmann op sterven ligt, geeft hij haar vlak voor zijn dood nog een opdracht mee: ‘Zorg voor gerechtigheid.’ Als vervolgens uit zijn wilsbeschikking blijkt dat hij een van zijn miljoenenvilla’s heeft nagelaten aan ogenschijnlijk vreemden, start er voor Lizzy een heuse zoektocht naar de kern van het verhaal, naar antwoorden op vele vragen. Hiervoor moet ze wel bereid zijn een bepaalde tol te betalen.

“Je zult in de drek moeten wroeten en smerige handen krijgen, hoe zeer me dat ook spijt. Mensen tegen de haren in moeten strijken. Dat is niet niks.”

En die drek die trekt haar ver het verleden in, naar de jaren 30 en de Tweede Wereldoorlog in Duitsland. Maar ook zal Lizzy onvermijdelijk tegen haar eigen privé problemen aanlopen, die zich op meerdere fronten opstapelen. Ook hiervoor zal ze diep moeten gaan.

“Laat je niet verblinden door dingen die eruitzien als een heldendaad en laat je nooit leiden door krenkingen. Je moet achter de façade kijken. Dat kan tot aan de pijngrens gaan, maar als het echt pijn doet, zit je waarschijnlijk goed. Hoe dan ook zul je een eenzaam gevecht voeren.”

In het  begin gaat het verhaal voor mijn gevoel iets te snel. Je merkt dan dat het met voorkennis is geschreven, alsof de hoofdpersonages al weten waar het heen gaat voordat ze überhaupt goed en wel op weg zijn. Maar als je eenmaal het verhaal ingezogen wordt, verdwijnt dit helemaal. Lizzy is een sympathiek hoofdpersonage met een grote gunfactor. Je zult dan ook opgezogen worden in haar verhaal en met haar samen willen strijden om de waarheid te achterhalen.

Het verhaal roept bij de lezer ook onvermijdelijk veel vragen op. Wie was Bodo Kirchmann nou eigenlijk? Was hij een verrader, of juist een held? Wat is er gebeurd met zijn Joodse compagnon? Het verhaal neemt je mee, laat je afvragen en verwonderen, houd je betrokken en nieuwsgierig. Bettina Storks blijft spelen met de waarheid, door alles steeds weer anders te belichten tot uiteindelijk de enige echte waarheid boven tafel komt. Ze heeft een vlotte vertelstijl en zo houdt ze de vaart er dan ook lekker in. Het huis aan de rand van de hemel is een boek met karakter en gevoel. Je zult er geen spijt van krijgen dit boek gelezen te hebben.

Het huis aan de rand van de hemel

1  2  3  4  5

'Frankrijk, Gérardmer, november 1940 - Terwijl de wind over het plateau in de Vogezen veegde, hield de Rosshimmel de adem in. De paarden verstarden en spitsten hun oren. Toen kwamen ze ineens in beweging, vrijwel gelijktijdig, tot ze één enkele grote formatie vormden. De bodem vibreerde zo heftig dat de trillingen tot in de wijde omtrek te voelen waren. De massa van hun gespierde, krachtige lijven liet diepe sporen achter in de pas gevallen sneeuw, die de wind geleidelijk weer zou uitwissen.'

Lizzy Tanner leidt een gelukkig leven met haar gezin. Ze hebben geen geldzorgen en als het nodig is, schiet Lizzy’s grootvader Bodo – het hoofd van een horlogedynastie in Baden – te hulp. Aan dit zorgeloze, luxe leven komt een einde als Bodo sterft. Niet alleen heeft hij het landgoed van de familie in de Vogezen aan twee totale vreemden nagelaten, ook heeft hij Lizzy een opdracht gegeven vanaf zijn sterfbed: zoek naar de waarheid. Zorg dat er gerechtigheid komt. Haar zoektocht leidt naar de jaren dertig. En wat Lizzy ontdekt zal haar familie in een heel nieuw daglicht plaatsen. Ze zal moeten kiezen tussen vertrouwen en smaad, waarheid en vergeving, tussen haar familie en haar overtuiging van dat wat juist is.