Recensie: Vrouwen van de wind RECENSIE

Vrouwen van de wind van Razan Al Maghrabi won de Oxfam Novib PEN Award en werd vanuit het Arabisch vertaald in vele talen. Het vertelt het verhaal van de geheimzinnige stad Tripoli (Libië) en haar inwoners.  In tegenstelling tot vele literatuur uit deze hoek van de wereld zijn de hoofdpersonages ditmaal de vrouwen van de stad in plaats van de mannen. De Marokkaanse huishoudster Bahiedja, die al lang spaart om een illegale boottocht naar Europa te maken op zoek naar een beter leven, Joesra, getrouwd met verschillende minnaars achter de hand, en de Blondine en Hoeda. Al deze dames wonen in en om een flat aan de kust van Tripoli. Tot slot is er de Schrijfster die de verhalen van deze vrouwen maar al te graag vast wil leggen in haar toekomstige roman.  De Schrijfster is dan ook stilletjes betrokken bij al deze vrouwen en luistert zoveel mogelijk naar hun geheimen. Ze geeft Bahiedja zelfs een recorder mee om haar belevenissen van de oversteek naar Europa vast te leggen.

Mijn verwachtingen van Vrouwen in de wind waren hoog. Het boek heeft immers een vooraanstaande prijs gewonnen en bovendien vind ik het altijd interessant om over andere culturen te lezen. Niet vaak ben ik zo teleurgesteld in een boek als ik de laatste bladzijde omsla. De verhaallijnen blijven vaag, de personages amper uit elkaar te houden en de nietszeggende scenes maken het haast onmogelijk om door dit boek heen te komen.  Het verhaal sleept maar voort zonder enige diepgang. En eigenlijk gebeurt er zoveel; een vluchtelinge op een boot (ontzettend actueel), het afscheid tussen Bahiedja en haar aangenomen dochter,  het huwelijk van Joesra, de ambities van de schrijfster. Maar geen enkele van deze gebeurtenissen wordt uitgewerkt. Razan Al- Maghrabi laat alles aan het oppervlakte drijven waardoor het boek voortkabbelt als een verloren stuk drijfhout. Was het haar bedoeling om vooral sfeer te creëren? Mysterie te wekken? Of wilde ze de kracht van de vrouwen neerzetten? Vrouwen van de Wind stelt teleur en voldoet voor mij in ieder geval totaal niet aan de verwachtingen. Jammer.

Vrouwen van de wind

1  2  3  4  5

De Libische hoofdstad Tripoli is een stad vol geheimen. De vrouwen die er wonen in een flat aan zee komen ondanks hun verschillende karakters graag bij elkaar voor thee en roddelsessies. Ze delen hun geheimen, die soms net zo verweven zijn met elkaar als de talloze steegjes van de stad. Zo is er de Marokkaanse huishoudster Bahiedja, die spaart om een illegale boottocht naar Europa te kunnen maken in de hoop op een betere toekomst. De mooie, getrouwde Joesra heeft een rits minnaars achter de hand voor als haar man op reis is. En dan is er de schrijfster, die zo graag een roman wil schrijven en in Bahiedja haar onderwerp vindt.