Recensie: Aangetast RECENSIE

Nietsvermoedend vertrekt Gideon Metselaer ’s ochtends naar de school waar hij werkt. Eenmaal daar aangekomen wil de directeur hem direct spreken. De reden? Iemand heeft in Gideons klaslokaal een bericht op het bord achtergelaten: “Gideon Metselaer is niet vies van seks met jonge jongens.” Uitgerekend Gideons dochter Tamara, die ook op de school lesgeeft, treft het bericht als eerste aan. En daar blijft het niet bij. Niet alleen Gideon wordt lastiggevallen met dergelijke acties, maar ook zijn vrouw Rifka, Tamara en een van zijn vroegere leerlingen Matthias. Alles leidt terug naar tien jaar geleden: de dag dat Lieve, Gideons en Rifka’s dochter, door een ongeluk om het leven kwam. Stukje bij beetje wordt duidelijk wat er tien jaar geleden is gebeurd. Maar of iedereen daar echt op zit te wachten… En wie stuurt al die vervelende berichten?

Omdat ik nog nooit een boek van Loes den Hollander had gelezen, leek het me daar tijd voor. In principe is het me goed bevallen en ik had het dan ook razendsnel uit. Den Hollander beschikt over de kunst om verschillende verhaallijnen naadloos in elkaar over te laten lopen. Leuk, want het geheel is op die manier verre van eendimensionaal. Daarbij blijft de spanning voelbaar tot de laatste bladzijde. Ook al weet de lezer al snel wat er tien jaar geleden ongeveer is gebeurd, blijft de persoon achter de berichten onduidelijk. De auteur zet je steeds op het verkeerde been en het verhaal neemt verrassende wendingen. Dat gezegd hebbend is het wel echt een boek voor tussendoor. Eentje waar je niet al te veel bij na hoeft te denken en dat, door de korte zinsconstructies, gewoon lekker weg leest. Ergens halverwege het verhaal had ik het idee dat ik in een op hol geslagen aflevering van 'Goede Tijden Slechte Tijden' terecht was gekomen. Net als je denkt ‘het kan niet erger’, kon dat dus wel. Al met al een fijn boek voor op vakantie.

Aangetast

1  2  3  4  5

Tien jaar nadat Lieve Metselaer werd geschept door een auto en dit niet overleefde, worden de dader van dit ongeluk en de vader van Lieve opgeschrikt door bedreigingen en beschuldigingen die hen erg kwetsbaar maken. Er ontwikkelt zich een duistere en onaangename strijd die consequenties heeft voor persoonlijke en zakelijke relaties.
    Niemand weet wie de belager is, maar het is duidelijk dat deze moet worden gestopt voordat de volledige waarheid over het ongeluk dat Lieve het leven kostte bekend zal worden. Want deze waarheid is een beerput die beter gesloten kan blijven.

Deel 1 in de serie Dossier Metselaer.