Recensie: Zie me, hoor me RECENSIE

Zie me, hoor me volgt de zeventienjarige Audrey die een rustig leventje leidt, totdat ze door haar vader naar een psychotherapeut wordt gestuurd. Ze heeft last van hele erge nachtmerries en visioenen. Bovendien durft ze niet eens naar de kerk, want daar worden haar nachtmerries alleen maar erger van. Ze weet niet wat er met zichzelf aan de hand is en met de psychotherapeut komt ze er ook niet echt uit. Door de grote druk van haar vader en haar streng gelovige stiefmoeder vlucht Audrey naar haar grootouders in Spaans Baksenland. Zal ze zichzelf hier terugvinden?

Dit is werkelijk waar een boek zoals ik nog nooit gelezen heb. Het is een spannend verhaal, maar soms vond ik het boek wel een beetje vaag. Ik raakte dan de draad kwijt, vooral in het begin, maar dit pak ik later weer op. Al met al heb ik dit boek zeker met plezier gelezen!

Het verhaal is erg uniek en Audrey is een erg fijn personage. Ze is brutaal en ze weet goed wat ze wil. Daarbij is het geschreven vanuit het ik-perspectief, dus gelijk vanaf het eerste moment spring je in het leven (en in het hoofd) van Audrey. Je krijgt, als lezer, niet super veel over haar te weten, alleen de belangrijkste dingen. Zo kom je bijvoorbeeld niet bijzonder veel te weten over haar vriendinnen en vriendjes. Audrey vertelt je ook niet alles in het begin, beetje bij beetje krijg je meer te weten over haar leven.
Ergens vond ik het wel jammer dat het vanuit het ik-perspectief is geschreven. Zo had ik ook heel graag willen weten wat de psychotherapeut, de vader en de stiefmoeder van Audrey dachten. Zij speelde toch een belangrijke rol in het verhaal, en je blijft jezelf maar steeds afvragen of ze misschien meer weten dan dat ze vertellen.

Het verhaal is erg spannend en je leest het dus in een ruk uit. Het boek bestaat uit korte hoofdstukken, waardoor je nog sneller door het verhaal heen vliegt. Er wordt ook aandacht besteed aan onze geschiedenis, met name tijd van de Middeleeuwen. Hierdoor zie je regelmatig termen als ‘heksenvervolging’ en ‘ketterij’ voorbij komen.

Ik vond Zie me, hoor me een fijn boek om te lezen. Het is een boek dat staat op zichzelf, er komt dus geen vervolg. Het is een aanrader voor ieder die even wat tussendoor wil lezen, over een raadselachtig meisje dat op zoek is naar zichzelf.

Zie me, hoor me

1  2  3  4  5

Aan het rustige leven van de zeventienjarige Audrey komt abrupt een einde. Is ze schizofreen aan het worden? Komen trauma's van vroeger opeens terug als visioenen en nachtmerries? Of is er iets heel anders aan de hand? Eén ding staat vast: haar vriendje mag er niets van weten, want voor hem moet ze perfect zijn. Haar vader stuurt haar eerst naar een psycholoog en wil haar daarna laten opnemen in een psychiatrische kliniek, haar erg gelovige stiefmoeder ziet meer heil in exorcisme. Audrey vlucht naar haar grootouders in Spaans Baskenland. Stap voor stap ontdekt ze dat haar visioenen flarden zijn uit het leven van Maite, een meisje dat lang geleden in handen viel van de Spaanse inquisitie. Hoe dichter Audrey bij de plek komt waar die geschiedenis zich afspeelde, hoe meer ze de controle over haar eigen leven verliest.