Recensie: De Behandeling RECENSIE

In De Behandeling zijn Sloane en James ontsnapt en op de vlucht voor het Programma als ze worden klemgereden door leden van de rebellen. Ondanks dat Sloane en James de rebellen niet meteen vertrouwen besluiten ze met hen mee te gaan. Ondertussen gaan Sloane en James nog steeds gebukt onder het feit dat ze zich hun verleden niet meer kunnen herinneren. De oplossing is de Behandeling, een pilletje dat hun herinneringen weer terug laat komen. Er is echter maar één dosis. En ondertussen zitten de programmeurs hen ook nog op de hielen...

De Behandeling begint op het moment dat Sloane en James uit de klauwen van het Programma zijn ontsnapt en in de handen van de rebellen vallen. De schrijfstijl van Suzanne Young is net als in het eerste deel weer ontzettend prettig en het boek leest daardoor als een trein.

De Behandeling richt zich voornamelijk op de emotionele ontwikkeling van de personages en wat minder op actie. Door verschillende nieuwe karakters kom je steeds meer te weten over het Programma en bepaalde personages die we hebben leren kennen in het eerste deel. Ik vond de liefdesdriehoek in het verhaal op den duur een beetje vervelend worden, vooral omdat de derde persoon in kwestie niet snapt wanneer het een verloren zaak is. Desondanks heb ik wel genoten van  de constante dreiging van de programmeurs, de persoonlijke problemen waar personages mee worstelen en de wereld die Young geschapen heeft in haar boeken.

Een leuke extra is de novelle Het Herstel aan het einde van het boek. Deze novelle kun je zien als deel 2.5 en gaat verder na het einde van De Behandeling. In Het Herstel volgen we Realm en krijgen we een kijkje in zijn leven en gedachten. Ik vond het interessant om meer over hem te weten te komen, over de dingen die hij gedaan heeft en over zijn kijk op het verhaal. Deze novelle is dus zeker de moeite waard om ook even te lezen!

The Program-serie 2 - De behandeling

1  2  3  4  5
    (4 stemmen)

The Fault in Our Stars meets The Hunger Games met achterin een exclusief bonusverhaal. De behandeling is het tweede deel in de indrukwekkende en aangrijpende The Program-serie. In deel 1, Het Programma moest Sloane er alles aan doen om uit handen van het Programma te blijven. Maar niet alleen zij, ook James, met wie ze op de vlucht is, wordt steeds zwakker en depressie ligt op de loer. Lukt het ze om aan de leugens en geheimen te ontkomen, of vallen ze ten prooi aan het Programma? Lees het in dit ijzingwekkende vervolg.