Recensie: De betrokkenen RECENSIE

Eliza is een veertienjarig meisje en heeft zonet al haar broers en zussen verloren in een brand. De brand werd aangestoken door haar eigen oom Anton en ook haar ouders waren ervan op de hoogte. Eliza was op dat moment bij haar beste vriendin Jade en haar ouders - Rosalie en Victor. Ze wordt ook door hen opgevangen en neemt er haar intrek. Schijn bedriegt, want het gelukkige gezin draagt een boel geheimen met zich mee.
Nora maakt een documentaire - After the fire - over de brand en komt wel heel erg dicht bij de familie en hun onzuiverheden.

De betrokkenen is geacht een thriller te zijn, maar dat is het wat mij betreft niet. Het werd niet spannend en er zaten geen thrillerelementen in verwerkt. Ik zou het verhaal meer omschrijven als een soort van verklaring die gezocht wordt achter de dramatische feiten. Het gaat namelijk niet alleen om brandstichting. Met Victor blijkt ook iets aan de hand te zijn. Nora maakt een documentaire en via haar krijg je een beeld van alle betrokkenen (vandaar ook de titel van het boek).

De personages wisselen elkaar af per hoofdstuk. Je komt dus telkens in het leven van iemand anders terecht. Dit maakte het in het begin wat moeilijk omdat ik de personages nog niet goed kende. Ook kon ik me niet zo goed inleven in hen en voelde ik niet echt mee. Ik kon niet echt vat krijgen op hen en vooral in het begin had ik het wat moeilijk bij Nora. Opeens kreeg ze gevoelens voor Victor zonder dat ik daar verder aanleiding toe had gezien.

Het boek is deels gebaseerd op waargebeurde feiten waardoor ik er achteraf wel even bij bleef stilstaan. Het is een verhaal dat helaas vaak werkelijkheid is en dat we ook regelmatig te lezen krijgen in de krant. Toch kreeg de schrijfster bij een aantal scènes de kans om er wat spanning in te stoppen maar dat deed ze helaas niet. Het boek heb ik echter niet met tegenzin gelezen. Ik wilde wel weten wat er gebeurd was dus bleef ik verder lezen. Bovendien heeft Anita Larkens een aangename schrijfstijl.

Een boek dus met weinig spanning gebaseerd op waargebeurde feiten waar je even blijft bij stilstaan.

De betrokkenen

1  2  3  4  5

De veertienjarige Eliza is als enige aan de brand ontsnapt waarbij haar broertjes en zusjes zijn omgekomen. Documentairemaakster Nora legt de nasleep van dit drama vast. Gaandeweg de interviews raakt Nora meer en meer verweven met de levens van de betrokkenen.
    Als Eliza's beste vriendin verdwijnt, komt alles op scherp te staan. Wat verbergt Eliza?
    Het zijn uitgerekend de filmbeelden van Nora die een verontrustende waarheid onthullen.