Recensie: De muziek van de stilte RECENSIE

"Je kunt dit boek misschien beter niet kopen." Zo begint het boek 'Muziek van de stilte' van Patrick Rothfuss. "Ik ben graag meteen eerlijk tegen je." Vervolgt hij zijn voorwoord. En eerlijk is hij: "Als je nieuwsgierig bent naar mijn boeken, begin dan met 'De naam van de wind' en 'De angst van de wijze'... Het lijkt me op z'n plaats om je te waarschuwen dat dit een vrij vreemd verhaal is. Ik zal niets verklappen, maar laat volstaan dat dit... iets heel anders is." Een eerlijke schrijver, met humor in het voorwoord. Ik weet nu al: dit belooft veel goeds.

De auteur heeft gelijk: het boek is iets héél anders. Het lijkt kant noch wal te slaan. Hoofdpersoon Auri lijkt een soort 'sfeerbepaler'. Ze zet zaken terug, voelt als dingen niet op z'n plek zijn en zorgt dat er een mooi plekje komt voor dingen die ze vindt. Klinkt vaag? klopt. Veel duidelijker wordt het ook niet. Maar naarmate het verhaal vordert, kom je steeds meer in het op het eerste gezicht verwarrende verhaal.

Het grappige is dat Auri gevoelens geeft aan de ogenschijnlijk levenloze dingen. Een kaars staat op de verkeerde plek, is daar ongelukkig, aldus Auri. Als ze het ding verplaatst, is het opeens een stuk gelukkiger. Een kamer is áf dankzij het verplaatsen van het ding.

Ik realiseer me dat deze recensie de meest ingewikkelde is die ik ooit schreef. En of het een positief beeld geeft van het boek, betwijfel ik. Maar ik vermoed dat de auteur dat niet erg vindt. Hij schreef het meest onsamenhangende verhaal ooit, dan kun je verwachten dat je een onsamenhangende review krijgt. Maar oh, wat een lief verhaal. Je sluit Auri in je hart en je moet wel verder lezen. Want het is een bijzonder boek.

De muziek van de stilte

1  2  3  4  5

De Universiteit, een beroemd bastion van kennis, trekt de knapste koppen aan om de mysteries te ontrafelen van verlichte wetenschappen als alchemie. Diep onder de bedrijvige zalen ligt een complex van verlaten kamers en oude gangen. In het hart van dat labyrint woont Auri. Ooit studeerde Auri aan De Universiteit, maar nu zorgt ze voor de onderwereld. Ze heeft geleerd dat sommige geheimen beter met rust gelaten kunnen worden. Want nu ze de scherpe rationaliteit van De Universiteit niet langer accepteert, kan ze voorbij de oppervlakte kijken, en ziet ze subtiele gevaren en verborgen namen.