Recensie: Grey RECENSIE

Het bloedstollende liefdesverhaal Vijftig Tinten Grijs wordt nu verteld door de ogen van Christian Grey. Christian is een echte controlfreak. Hij kan het niet aan om de touwtjes niet in handen te hebben. Wanneer Anastasia Steele zijn kantoor binnenvalt, letterlijk, wordt hij gefascineerd door haar. Hij probeert haar uit zijn hoofd te zetten, ze is immers veel te jong, maar dit lukt hem niet. Kan Anastasia hem hetgeen geven waar hij zo erg naar verlangt? En lukt dit haar niet, wat zal er dan gebeuren?

Iedereen kent de beroemde serie Fifty Shades of Grey vandaag de dag wel. Allereerst de sensationele trilogie en op Valentijnsdag dit jaar kwam de verfilming van het eerste boek uit. Ik had me er al helemaal op ingesteld dat ik gewoon moest wachten op de volgende film om weer te horen van Anastasia en Christian, totdat ik opeens hoorde dat er nóg een boek kwam! En dit keer geschreven vanuit het perspectief van Christian! Wat was ik blij om dat te horen. En gelukkig is het boek me niet tegengevallen. Nee, ik vond hem juist heel erg mooi. Niet alleen ruw en grof, het boek wordt op den duur ook erg zacht en emotioneel.

Dit is dus het eerste boek, Vijftig Tinten Grijs, vertelt vanuit de ogen van Christian. Ik heb de hele trilogie al gelezen, dus ik wist wat me te wachten stond. Het verhaal op zich is dus hetzelfde. Als ze met z’n tweeën zijn, maken ze dezelfde dingen mee die je al hebt gelezen in het eerste boek van de trilogie. Echter wordt het nu wel vanuit een ander perspectief geschreven, wat het erg interessant maakt. Je wist voorheen altijd hoe Anastasia in deze situaties stond en hoe ze er over dacht, maar nu weet je precies hoe Christian erover denkt. Ook waren ze zeker niet altijd bij elkaar. Als ze niet bij elkaar waren, volgde je in de trilogie altijd Anastasia, waar ze ook heen ging. Maar dit keer volg je Christian. Je weet nu precies wat hij gedaan heeft tijdens de momenten dat hij afwezig was in Vijftig Tinten Grijs. Dat maakte het boek zo speciaal!

In het begin ergerde ik me aan Christian. Ik was bang dat ik het boek niet zou doorkomen, omdat hij wel erg nare gedachtes had tegenover Anastasia. Op een gegeven moment word je eraan herinnerd dat hij niet weet hoe het is om liefde te voelen voor een andere vrouw. Dit is het punt waar je medelijden met hem gaat krijgen. Hij weet zelf niet wat hij met z´n gevoelens aan moet, en hij weet zelfs niet wat hijzelf precies voelt.

Dit boek is een aanrader voor de echte Vijftig Tinten Grijs-fans. Het boek laat je weer een duik nemen in de wereld van de sensationele en opwindende Anastasia en Christian.

Grey

1  2  3  4  5
    (8 stemmen)

Bekijk de wereld van Vijftig tinten grijs opnieuw, door de ogen van Christian Grey. In Christians eigen woorden, en door zijn gedachten, overpeinzingen en dromen, geeft E L James een verfrissend ander perspectief op de liefdesgeschiedenis die wereldwijd miljoenen lezers betoverde.Christian Grey lijkt een man van totale controle; zijn wereld is duidelijk, gedisciplineerd en volstrekt leeg tot de dag dat de jonge literatuurstudente Anastasia Steele zijn kantoor binnen valt. Hij probeert haar uit zijn hoofd te zetten, maar raakt meer en meer bevangen door gevoelens waar hij maar geen vat op krijgt. In tegenstelling tot andere vrouwen lijkt Ana dwars door zijn afstandelijke houding heen te kunnen kijken, voorbij zijn zakelijke successen en luxe levensstijl, recht in zijn gehavende ziel. Zal zijn samenzijn met Ana hem verlossen van de gruwelijke jeugdherinneringen die Christian elke nacht wakker houden? Of zullen zijn duistere seksuele verlangens, zijn dwangmatige behoefte tot controle en zijn zelfhaat deze jonge vrouw van hem wegdrijven en de broze hoop vernietigen die zij hem biedt?