Recensie: De Deal RECENSIE

Als Todd - het prototype van een jonge Wallstreet-bankier en een echte womaniser - wordt gebeld door de directeur van een bloeiend bedrijf uit Silicon Valley om hen te helpen bij de beursgang is dat het startsein van een hele reeks gebeurtenissen. Eigenlijk moet men in Silicon Valley niks weten van ‘die pakken uit New York’ en daardoor mag Todd een team meebrengen dat slechts uit vier mensen bestaat: Neha, Tara, Beau en hemzelf. Samen met Josh, Nick en Juan van het bedrijf Hook, dat een gelijknamige dating-app op de markt heeft gebracht, moeten zij de klus gaan klaren met veel minder mensen en in veel minder tijd dan gebruikelijk. Dat betekent géén tijd voor een privéleven of voor slaap, dus de stress slaat bij iedereen snel toe. Als dan ook nog blijkt dat wat eerst een overdosis leek, een moordzaak blijkt te zijn waarin de Hook-app een rol speelt, wordt van alle betrokkenen het uiterste gevraagd. En daar reageert iedereen heel verschillend op…

In De Deal volg je de belevenissen vanuit een flink aantal perspectieven. Even dacht ik dat het teveel zou zijn om overzichtelijk te blijven, maar dat bleek niet zo te zijn: steeds wordt duidelijk aangegeven door wiens ogen je op dat moment kijkt en het perspectief wisselt niet te snel, zodat je voldoende kans hebt om helemaal in het verhaal op te gaan. Natuurlijk volgen we De Deal vanuit de hoofdrolspelers, maar leuk is dat je soms ook een kijkje in de gedachten krijgt van in 1e instantie onlogische mensen. Later ontwikkelen die mensen zich alsnog tot belangrijke spelers bij de onderhandelingen.

Je kunt goed merken dat de schrijfster, die zowel in New York als in Silicon Valley heeft gewerkt, weet waar ze over schrijft: het is realistisch en geloofwaardig. Origineel aan dit boek voor de digitale lezers, is dat er elke 24 uur een nieuwe aflevering verschijnt net zoals bij series. Ook kun je what’sapp-updates krijgen en is er een online soundtrack. Complimenten voor het inspelen op de tijdsgeest, maar tegelijkertijd ben ik blij dat er ook een gewone paperback in de boekhandels ligt. Want op de spannende momenten is het wel zo fijn als je gelijk door kunt lezen! De Deal draait om twee vragen. Hoe ver ga jij voor zakelijk succes? En hoeveel van je privéleven ben je bereid om daarvoor op te geven? Maar het gaat ook om integriteit. Wat zou jij doen als je informatie hebt waarmee je kan voorkomen dat de verkeerde man achter de tralies beland, maar waarmee je tegelijkertijd de deal van de eeuw volledig om zeep helpt en je carrière voorbij is voordat ‘ie goed en wel is begonnen? Dat is waar de twintigers en dertigers uit dit boek mee worstelen. Hoe dat eindigt, maak je met sommige van de personages helemaal mee. Helaas zijn er ook personages bij wie aan het einde van het boek niet duidelijk wordt hoe het verder met ze gaat. Eerlijk gezegd heb ik aan het einde van het boek toen ik zomaar ineens bij het dankwoord van de schrijver beland was, drie keer gecheckt of ik niet per ongeluk een hoofdstuk had overgeslagen of zo. Best jammer, zo’n gedeeltelijk open einde, en vandaar dan ook vier en geen vijf hartjes voor dit boek. Maar elk nadeel heeft zijn voordeel: er is stof genoeg voor een vervolg, waarop ik dan ook erg hoop!

De Deal

1  2  3  4  5

De New Yorkse bankier Tara Taylor krijgt de kans van haar leven. Ze komt in een high profile-team terecht om de beursgang te begeleiden van de meest prominente start-up van Silicon Valley, die de populaire datingapp Hook heeft ontwikkeld. Eindelijk mogelijkheden voor haar om door het glazen plafond van Wall Street te breken.
    Het team wordt geleid door de sexy en ervaren onderhandelaar Todd Kent. Samen beginnen ze aan een race tegen de klok om de deal van de eeuw te sluiten.
    Maar in Silicon Valley gaat alles anders dan verwacht. En dan zet de dramatische dood van een jonge vrouw het sluiten van de deal op scherp...