Recensie: Gelukspad 3 RECENSIE

Gelukspad 3 is een adres in een klein plaatsje, waar Johanna gelukkig is geweest met haar ex-man Calle. Het adres waar hun twee dochters zijn opgegroeid. Nu wonen ze er met z’n drieën: Johanna en dochters Sara en Agnes. Eens per drie weken gaan Sara en Agnes naar hun vader, die met zijn nieuwe vriendin Fanny in een luxe appartement in Stockholm woont. Johanna heeft het financieel zwaar en moet elk dubbeltje omdraaien. Calle en Fanny daarentegen hebben het erg goed. De verhoudingen veranderen als Johanna een gigantisch bedrag wint in de lotto. Haar grote wens is dat haar dochters hun vader vaker zien, en dus verhuist Johanna naar Stockholm, naar een nóg mooier appartement dan dat van Calle. Bijkomend voordeel is dat Sara en Agnes nu naar een andere school gaan: Sara werd heel erg gepest op haar oude school. Voor de meiden biedt de verhuizing alleen maar voordelen, maar voor de volwassenen valt de nieuwe situatie niet mee. Johanna moet erg wennen aan de grote stad en aan het hebben van geld, ze vindt het erg moeilijk om zichzelf iets te gunnen. Calle vindt het lastig dat zijn vroegere en huidige wereldje door elkaar lopen. En Fanny wordt ineens ‘bonusmoeder’ en moet daarin haar rol zien te vinden. Lukt het hen allemaal om hun draai opnieuw te vinden?

Qua schrijfstijl is dit boek even wennen, omdat het niet in de ik-vorm is geschreven maar op een vertellende beschrijvende manier. In het begin had ik daardoor het idee dat ik het verhaal niet meebeleefde, maar aan de zijlijn stond toe te kijken. Toen ik eenmaal in het verhaal opging had ik daar gelukkig minder last van. Het verhaal heeft thema’s die voor velen herkenbaar zijn. Zo zijn zowel Sara als Calle erg gepest, en beschrijft dit boek goed hoe machteloos dat kan voelen en hoe weinig sommige scholen en ouders van andere kinderen eraan doen. Het gaat ook over de invloed van geld. Hoewel Calle in de ogen van Johanna een rijk leventje leidt, zijn de vrienden van Fanny nog veel rijker en heeft hij het idee dat hij in hun ogen maar een arme sloeber is die erbij probeert te horen. Johanna op haar beurt vindt het lastig om met haar prijs om te gaan. Ze is bang dat de prijs ook een andere kant met zich meebrengt: nu er iets heel goeds in haar leven gebeurde, zal er ook wel iets heel ergs gaan gebeuren... En wat doet het geld en de verhuizing met haar vriendschappen? De relatie tussen Calle en Fanny staat onder spanning omdat Calle niet eerlijk is over zijn verleden. Zij wil meer weten om hem beter te kennen, terwijl hij juist gezworen heeft al die ellende voor altijd achter zich te laten.

Leuk is dat het verhaal een paar keer wisselt van perspectief. Zo lees je de beleving van Johanna, Calle en Fanny vanuit hun eigen gedachten. De vele thema’s en ontwikkelingen houden het verhaal tot het einde toe boeiend, je wilt graag doorlezen om erachter te komen of alle personages uiteindelijk weer gelukkig worden!

Gelukspad 3

1  2  3  4  5

Johanna woont op het adres Gelukspad 3. Maar zo gelukkig is ze niet. Als alleenstaande moeder met twee tienerdochters heeft ze moeite om rond te komen. Bovendien is ze jaloers op haar ex-man Calle. Die heeft een mooie carrière en is een nieuw leven begonnen met de hoogopgeleide Fanny. Maar ook Calle voelt zich nog niet thuis in zijn nieuwe leven, terwijl Fanny iedereen uit moet leggen wat ze in hem ziet. Ze twijfelt of ze Calle moet verlaten.
    Dan wint Johanna de loterij. In een opwelling besluit ze een duur appartement in de straat van Calle en Fanny te kopen. Die beslissing heeft ingrijpende gevolgen voor de levens van hen alle drie.

• Thuiskomst - Reina Crispijn

• Waar we gaan is nacht - Tracey Rose Peyton