Recensie: Een Parijse affaire RECENSIE

Tatiana de Rosnay is een bekende naam sinds het boek Haar naam was Sarah. Een Parijse affaire is een bundel korte verhalen van haar hand. Alle verhalen draaien om overspel en buitenechtelijke relaties. Zo probeert een vrouw haar brave echtgenoot uit de tent te lokken door hem aan de lopende band te bedriegen. Een andere vrouw belt een hulplijn om advies te vragen nadat ze pikante sms’jes in de telefoon van haar man ontdekte. Twee vriendinnen bespreken een wraakactie tijdens een lunch in een chique restaurant. Een man biecht op dat hij op mannen valt en een andere bezoekt stiekem prostituees.

In Een Parijse affaire laat De Rosnay alle aspecten van overspel de revue passeren. De angst van het betrapt worden, de woede na het ontdekken van het bedrog, de twijfels over hoe het nu verder moet. Ze is erg creatief geweest in het verzinnen van de verschillende situaties, soms op het komische af. Zo klinken er seksgeluiden uit een ultramoderne babyfoon en hacken twee studentes het Facebookaccount van hun docent.

De creativiteit van de schrijfster is meteen ook wat Een Parijse affaire de moeite waard maakt. De Rosnay heeft een vlotte pen en leeft zich uit door voor ieder verhaal een andere vorm te kiezen. Naast de vertrouwde derde persoon wordt gebruik gemaakt van een monoloog, een dialoog, een brief en een dagboek. Maar hoe persoonlijk het verhaal ook is of wordt verteld, en hoe dramatisch de beschreven gebeurtenissen, de lezer raken doet geen van de verhalen. De beschrijvingen blijven droog en lichtvoetig, of het verhaal stopt abrupt op het moment dat er iets staat te gebeuren.

De bundel voelt daarmee vooral als een vingeroefening voor de schrijfster. Het thema ‘overspel’ prikkelt en doe je afvragen wat je zelf zou doen in die situatie. Maar verder dan prikkelen gaat De Rosnay niet en dat valt tegen, zeker met een naam als de hare op de kaft. Ondanks dat de verhalen vlot achter elkaar doorlezen, werd ik vooral een beetje moedeloos van al die huwelijkse ontrouw. De verklaring “Dat doen mannen nu eenmaal” is dan echt niet voldoende.

Een Parijse affaire

1  2  3  4  5

Een Parijse affaire van Tatiana de Rosnay is een intense beschrijving van de vele aspecten van overspel, waarin humor samengaat met mededogen en verlangen. Een Parijse affaire is een heerlijk boek voor eenieder die weleens fantaseert over een avontuurtje buiten de deur. Als een vrouw op het punt staat haar man te verlaten omdat ze denkt dat hij zo saai is, verlaat hij háár omdat ze zijn affaires maar nooit in de gaten kreeg. Wat te doen als je er via de telefoon getuige van bent dat je beste vriendin je man verleidt? Van het wegpoetsen van een slippertje tot machiavellistische wraak – Tatiana de Rosnay beschrijft het huwelijksbedrog in al zijn facetten: soms tragisch, soms humoristisch, in een luchtige stijl, ironisch, met een ontknoping die altijd onverwacht en soms koelbloedig is.