Recensie: Paper towns RECENSIE

Het boek Paper towns is geschreven door de auteur van de bestseller weeffout in onze sterren. Het boek gaat over Margo en Quintin. Margo en Quintin zijn buren en in hun kinderjaren erg bevriend. Totdat Q (Quintin) en Margot toen ze negen jaar oud waren een dode man vonden in het park. Negen jaar later klimt Margo midden in de nacht de slaapkamer van Q binnen. Margot wil wraak nemen op een aantal mensen, en ze vraagt of Q mee op pad wil. Q heeft altijd een zwak voor Margot gehouden, dus hij besluit met haar mee te gaan. Uiteindelijk loopt de nacht uit in een groot avontuur. De dag erna is Margot spoorloos verdwenen. Q wil haar vinden, en hij gaat opzoek naar de aanwijzingen die Margot heeft achtergelaten. Het wordt een hele zoektocht, maar gelukkig willen zijn twee vrienden Ben en Radar, en een vriendin van Margot, Lacey, hem helpen.

Mijn verwachtingen voor het boek Paper towns lagen erg hoog. Het is van een bekende auteur en er verschijnt binnenkort een film van in de bioscoop. Met veel plezier besloot ik te beginnen in het boek. Het boek greep me op het begin meteen. Het is heel spannend om te lezen wat er in de nacht gebeurt dat Q en Margot samen zijn. Ook heb ik regelmatig moeten lachen om enkele acties van Q en Margot. Er zaten echt hilarische stukken tussen. Helaas is het tweede deel van het boek wat minder. In het tweede deel gaat Q opzoek naar aanwijzingen, maar het is naar mijn mening erg langdradig. Het duurt lang voordat er een aanwijzing wordt gevonden die echt nuttig is. Sommige bladzijdes hadden van mij wel achterwege mogen laten. Het derde deel van het boek gaat over het moment dat ze echt naar Margot gaan en dat voert weer de spanning op. Op dat moment kon ik niet stoppen met lezen omdat ik graag wou weten waarom Margot weg was gegaan.

Paper towns krijgt van mij drie sterren. Het boek is erg krachtig geschreven. De schrijfstijl van John Green is erg origineel en hij verwoord alles zo goed. De humor maar ook de spanning weet hij goed over te brengen door zijn woorden. Ook vind ik het een erg goed doordacht verhaal, maar er had wat meer mogen gebeuren. De kracht van het verhaal ebde weg in deel twee en daar baalde ik van. Het einde van het boek heeft me ook teleurgesteld omdat het boek best snel afgelopen is. Ik had wat meer uitleg verwacht. Maar ondanks dat heb ik me goed vermaakt en kijk ik uit naar de film. Ik wil zeker nog meer boeken lezen van John Green want zijn manier van schrijven vind ik magisch.

Paper towns

1  2  3  4  5
    (3 stemmen)

Van de auteur van de wereldwijde bestseller Een weeffout in onze sterren Margo was altijd al gek op mysteries. En bij alles wat daarna kwam, kon ik me nooit aan de gedachte onttrekken dat ze misschien wel zo van mysteries hield dat ze er zelf een werd. Q (Quentin) en Margo negen jaar oud zijn, vinden ze in het park een dode man. Die avond klimt Margo het slaapkamerraam en het hart van Q binnen. Maar hun levens gaan daarna verschillende kanten op. Negen jaar later klimt Margo opnieuw Q's kamer binnen. Ze neemt hem mee op een nachtelijk avontuur om nooit te vergeten. De volgende dag is ze verdwenen. Margo blijkt aanwijzingen te hebben achtergelaten die alleen Q kan ontrafelen. Geïntrigeerd gaat hij op zoek naar de jonge vrouw op wie hij in stilte verliefd is, geholpen door zijn vrienden Ben en Radar, en Lacey, een vriendin van Margo. Maar wil Margo wel gevonden worden? Paper Towns won de belangrijkste thrillerprijs: de Edgar Award. Het is een mystery, een roman die je vanaf de eerste pagina niet meer loslaat, en een échte John Green - een dodelijke combinatie.