Recensie: Bloedwraak RECENSIE

Bloedwraak gaat over William die op de Argos woont, één van de aan elkaar gelaste schepen waar mensen op verblijven sinds de aarde onbewoonbaar is geworden. Het gaat William voor de wind: hij bijna vijf maanden samen met Aster en de zomervakantie staat voor de deur. Maar dan gooit een reeks incidenten ineens roet in het eten en lijkt iedereen zich tegen William te keren. Vastberaden om uit te vinden wie het op hem gemunt heeft, gaat William op onderzoek uit. Hij zet hierbij zelfs, tegen zijn principes in, zijn gave om gedachten te lezen in. Maar wie kan William nog vertrouwen?

Tijdens het lezen van de achterflap kreeg ik het gevoel dat dit wel eens echt een boek voor mij zou kunnen zijn. Het idee van mensen die op aan elkaar gelaste schepen leven trok me aan. Het klonk als een heel interessante omgeving voor een spannend verhaal. Na het lezen kwam ik echter tot de conclusie dat Bloedwraak weliswaar vermakelijk is, maar dat Mostrey er naar mijn mening veel meer uit had kunnen halen. William en zijn vrienden wonen dan wel op oude cruiseschepen, vliegdekschepen enzovoort, maar daar merkte je tijdens het lezen maar weinig van. Ik had graag meer details gelezen over het leven op aan elkaar gelaste boten.

Hoewel de zinnen niet overal even soepel liepen, zorgde Mostrey’s schrijfstijl er wel voor dat het boek vlotjes las. Ik had het daardoor binnen een mum van tijd uit. Ik ergerde me een beetje aan de manier waarop de volwassenen in dit boek neergezet werden: als boze, onredelijke mensen die nooit geloven wat jongeren zeggen en ook niet naar ze willen luisteren. Halverwege het boek kwam ik bovendien tot de conclusie dat er niet echt veel gebeurt in het verhaal. Het is nooit dusdanig spannend dat je op het puntje op je stoel zit. Het blijft allemaal vrij oppervlakkig, waardoor ik niet echt het verhaal in getrokken werd. En voor mij is dat toch wel een must. Al met al vond ik Bloedwraak dus wel aardig om tussendoor te lezen, maar heeft Mostrey veel potentie laten liggen waardoor het geheel oppervlakkig blijft en niet echt weet te overtuigen.

Bloedwraak

1  2  3  4  5

Hoofdpunt van dit nieuwsbulletin: de zomer van 2515 staat in het teken van de vierhonderdste verjaardag van ons woonschip. Onze drie zusterschepen komen dat samen met ons vieren.

Sinds de natuurrampen van de eenentwintigste eeuw is de aarde onbewoonbaar. Mensen overleven op aan elkaar gelaste schepen die tot drijvende steden zijn omgebouwd. Op Williams schip de Argo is het einde van het schooljaar in zicht. De liefde tussen hem en Aster bloeit, en niets staat een leuke vakantie in de weg.

Maar dan gooien enkele kleine incidenten opeens roet in het eten. Een schijnbaar onschuldig gevecht en vreemde roddels zijn het begin van een hoop ellende. Tegen zijn eigen principes in gebruikt William zijn gave om de waarheid te achterhalen. Maar wie is een vriend en wie is een vijand?