Recensie: De tuin van de tijd RECENSIE

Kleuren voor volwassenen is helemaal hip & happening. Het zou de creativiteit laten stromen en je hoofd afleiden van de zorgen van alledag. Een ideale manier om volledig zen te worden. Dus pak de stiften en kleurpotloden van het dichtstbijzijnde kindje af, en ga aan de slag! Bijvoorbeeld met het kleurboek De tuin van de tijd van Daria Song: volgens de ondertitel een magisch verhaal en kleurboek ineen én een bestseller in Korea.

De rode draad is een sprookje rondom een koekoeksklok. Als het kleine meisje dat de klok cadeau heeft gekregen van haar vader, er ’s avonds laat eens  goed naar kijkt, opent dat de deur naar een andere wereld. Een wereld van fantasie, van verrassingen, avonturen en van geheimen. De tekst is duidelijk ondergeschikt aan de kleurplaten. In het begin lees je enkele pagina’s, en tussen de kleurplaten door af en toe enkele regels. De tekeningen hebben de hoofdrol in dit boek, en zijn geen ‘los zand’ maar vertellen samen met woorden het verhaal.

Bij sommige kleurplaten krijg je de opdracht om zelf de tekening uit te breiden, zoals bijvoorbeeld het tekenen van meer vallende bladeren, sterren of ballonnen. Maar de meeste kleurplaten zijn al helemaal af en puur bedoeld om in te kleuren. Waar je bij kinderkleurplaten vaak wat grotere oppervlakken ziet, is hier af en toe sprake van heus priegelwerk. Ook zijn er veel herhalingen, denk bijvoorbeeld aan het motiefje van het behang op de achtergrond. Je kleurt dan dus telkens hetzelfde figuurtje in. Je moet een beetje houden van het fijnere werk, maar dan is dit ook wel een heel mooi vormgegeven boek met veel oog voor details.

De tuin van de tijd

1  2  3  4  5

De internationale bestseller De tuin van de tijd laat lezers van alle leeftijden wegdromen in een verhaal geïnspireerd door de magie van een oude koekoeksklok. Laat je fantasie de vrije loop in deze droomwereld vol geheime daken, prachtige sterrenhemels, papieren lantaarns, en gigantische vliegende uilen.
    Met gedetailleerde tekeningen om zelf in te kleuren, neemt kunstenares Daria Song ons mee op het avontuur van een klein meisje wier vader een antieke koekoeksklok uit een ver land mee naar huis brengt. Die avond, als iedereen slaapt, staat het meisje op om de klok beter te bekijken en belandt ze in een mooie en mysterieuze fantasiewereld vol verrassingen. Tot de nacht voorbij is en alles weer bij het oude is - was het allemaal maar een droom?